Skip to main content
فهرست مقالات

زیبائی شناسی بلینسکی

مترجم:

(11 صفحه - از 35 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : هنر، بلینسکی، زیبائی‌شناسی، زیبائی‌شناسی بلینسکی، ادب، پوشکین، روس، نظریه زیبائی‌شناسی دموکراتهای انقلابی روس، واقعیت، اجتماعی

خلاصه ماشینی: "این زیبائی‌شناسی با مبارزه نمایندگان مکتب دمکراتیک و انقلابی فلسفه‌ روس در قرن نوزده،در راه یک استنباط مادی از جهان،در راه وصف واقعیت در هنر،در راه دخالت مؤثر هنر در جنبش آزادیخواهانه مردم،مستقیما مربوطست. او بر تحقیر موژیکها از سوی اشراف، بر این عقیده که خصایص و زندگی مردم طبقات پائین اجتماع چیزی دربر ندارد که‌ جالب نظر باشد و ازاینرو چنین مردمی شایسته آن نیستند تا موضوع هنر قرارگیرند، سخت اعتراض میکرد. *** بلینسکی عمیقا بر این معنی ایمان داشت که وظیفه هنر نه تنها بیان واقعیت؛ بلکه کوشش برای دگرگون ساختن آن و یاری رساندن به ترقی اجتماعست. منتقد بزرگ روس با تأکید ارزش اجتماعی هنر بمثابه وسیله آموزش و پرورش،عقیده داشت که هنر باید روابط خود را با زمان خویش هرچه بیشتر استوار کند برخلاف پیروان هنر«محض»که معتقدند وقایع حاد روزانه،مقام هنر را پائین میآورد و هنرمند باید«دور از غوغاهای بازاری»بکار خود سرگرم باشد،بلینسکی نشان‌ میداد که قدرت هنر ناشی از پیوستگیهایش با زمان خود و با مسائل عمده‌ایست که در این‌ زمان اذهان را بخود مشغول میدارند. برای این منظور هیچ لازم نیست که هنرمند خود را مقید کند،روی موضوعات معینی چیز بنویسد،بمخیله خود فشار بیآورد؛بلکه لازمست‌ که هنرمند،تابع و فرزند جامعه و زمانی باشد که در آن زندگی میکند،بمسائل‌ طرف توجه جامعه بپردازد و خواستهای آنرا وجهه همت خویش قرار دهد؛لازمست‌ که هنرمند،همدردی،عشق و حس سالم داشته باشد؛حقیقت را بکار بندد،تا میان‌ اندیشه و کردار میان آثار هنری و زندگی جدائی نیفتد. »بلینسکی با هرگونه جعل در هنر مخالف بود و تأکید میکرد که اثر هنری باید ویژگیهای تاریخی زندگی یک ملت،اخلاقیات او،عادات‌ و شیوهء بیان او را در این یا آن دوره،بیان کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.