Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه با هانس گئورگ گادامر

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 293 تا 303)

کلید واژه های ماشینی : هایدگر، نیچه، هرمنوتیک، فکر، هگل، تفکر، دیالکتیک، هرمنوتیک فلسفی، هنر، نظری

خلاصه ماشینی:

"این گفته ممکن است تا حدی روشن کند که چگونه توانستم زمانی که در آلمان مطالعۀ آثار هایدگر شدیدا ممنوع بود به کارم ادامه دهم. س:از نحوۀ برخورد شما با این مرحله از زندگی هایدگر شاید بتوان نتیجه گرفت که هایدگر فکر می‌کرد ناسیونال سوسیالیسم موقعیتی برای فلسفیه ایجاد می‌کند تا بر شکاف بین تفکر و واقعیت،و نظریه و عمل غلبه کند. یادم می‌آید با هارولد گارفینکل ملاقات کردم و زمانی که در یکی از سخنرانی‌هایش حضور داشتم به او گفتم شاید نداند که پیرو ارسطوست و ارسطو کاری را که او انجام می‌دهد حکمت عملی می‌نامد،به این معنی که او به دنبال پیدا کردن قواعد کلی در موقعیت‌های انضمامی و خاص نیست بلکه بیشتر در صدد است تا به قواعدی کلی دست یابد که از تجربه‌های خاص ناشی می‌شود. شاید هنر مدرن نیز مبین نکتۀ دیگری هم باشد که به یاری آن بتوانیم بدبینی آدورنو را بفهمیم و آن نکته این است:هر چه توجه فرد به کل در تمامیت آن بیشتر می‌شود قدرت تفکر وی کاستی می‌گیرد. س:آیا اندیشۀ منطق تاریخ به شکلی که در تفسیر مارکسیستی از دیالکتیک خدایگان و بندۀ هگل دیده می‌شود شما را اغوا نمی‌کند؟پیوند بین این نوع تفکر مبتنی بر تکامل و هرمنوتیک فلسفی را در چه می‌بینید؟ ج:بگذارید من این پرسش را به سه بخش تقسیم کنم. همان طور که سعی کردم در ششمین تحقیقم دربارۀ دیالکتیک هگل نشان دهم-که در آخرین چاپ این کتاب در آلمان منتشر شده است-هگل هنوز بیش از حد تحت تأثیر فلسفۀ دکارت بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.