Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی مقالات

(15 صفحه - از 0 تا 14)

خلاصه ماشینی:

"مدرنیستها به رغم استفاده از استعاره‌های گم شدن و آخر الزمان و آغازهای جدید (استعاره‌هایی که نوعا در مدرنیسم و شرح و نقد آن به چشم می‌خورد)و به رغم‌گرایشهای سیاسی مشکوک به فاشیسم و صهیونیسم،درگیر جریان ارزیابی جدی مجدد محدودیتهای شکل ادبی و امکانات جهت ایجاد زیبایی‌شناسی جدیدی در هنر به طور کلی بودن،آنان اگرچه دقیقا در پی ایجاد شیوه‌های نوین انسان بودن نبودند حداقل در پی یافتن پارادایم جدیدی برای ارائه تولیدات فرهنگ قرن بیستم بودند. جهان انگلیسی-آمریکایی ساختگرایی را نه فقط ضد انسانی تلقی کرد،بلکه آن را با بدبینی صادرات فرانسه متصور شد، بازیچه‌ای فریبا که معدودی روشنفکران را سرگرم می‌کرد،روشنفکرانی که با تفرعن و کورکورانه هر چیز بیگانه را می‌ستایند،با این حال در سال 1975 مؤسسۀ زبان مدرن به کتاب بوطیقای ساختگرا )sciteoP tsilarutcurtS( اثر جاناتان‌کولر )relluC nahtanoJ( جایزۀ سالیانۀ جیمز راسل‌لاول )llewoL llessur emaJ( را که به پژوهشهای ادبی تعلق می‌گیرد اهدا کرد و اهل مدرسۀ آمریکایی-انگلیسی(اگر نه همۀ ناقدان و خوانندگان)کم کم پذیرفتند که ساختگرایی صرف‌نظر از جنبه‌های مثبت یا منفی آن در جای خود نظام انتقادی کارایی است. اگر به گذشته بنگریم درمیابیم که ظهور ساختگرایی و نشانه‌شناسی عملا رشته‌ای پدید آوردند که کاملا می‌توان آن را«نظریه»دانست،زیرا معنا و وضعیتهای معنا را به موضوع مطالعه مبدل ساختند و به این ترتیب بدون اینکه خود را به علوم اجتماعی و علوم انسانی مثل ادبیات و فلسفه و تاریخ و زبان‌شناسی و روانشناسی و انسان‌شناسی محدود کنند همۀ آنها را به یکدیگر متصل کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.