Skip to main content
فهرست مقالات

نظر اجمالی به فرمالیسم روس

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 17 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : فرمالیستها، فرم، روس، ادبی، نظر اجمالی به فرمالیسم روس، شعر، اشکلوفسکی، زبان شاعرانه، انقلاب، هنر، آثار آیخنباوم دربارۀ تولستوی، تولستوی، آیخنباوم، تینیانوف، کارهای فرمالیستها دربارۀ ادبیات، ادبیات، رمان، اشکلوفسکی فرمالیسم روس، صناعتهای، نسل، اثر، مطالعۀ زبان شاعرانه، فرمالیستها مطالعۀ آثار، مجموعۀ مقاله دربارۀ تئوری زبان، علاقه، مجموعۀ، فرمالیستهای روس، فرمالیستها در اثر هنری، پژوهشهای، کارهای تینیانوف و اثر

خلاصه ماشینی: "در انتشارات«موساژت»13گروهی از شاعران جوان که بوریس‌پاترناک هم در میان آنها بود،به ریاست بی‌یلی دور هم جمع می‌شدند تا ریخت‌شناسی،این مجموعۀ عظیم مقالات بود که در سال 1910 بی‌یلی آن را تحت عنوان سمبولیسم گردآوری کرد. نخست این اصل را که شعر با داشتن ایماژ(صور خیال)از نثر تشخیص داده می‌شود(اندیشه‌ای که در قرن نوزدهم از جانب پوتبنیا14زبان‌شناس روسی قانونی شده بود)کنار گذاشتندو«اصل احساس فرم را به عنوان مشخصۀ درک زیبایی»به میان کشیدند. قابل توجه است که ضمن همین مطالعات اولیه، فرمالیستها اغلب به شعر عامیانه یعنی یکی از فرمالیستی‌ترین زبانهای شاعرانه،رجوع کردند:در این‌باره اشکلوفسکی چندین«شعر-معما»را ذکر می‌کند؛اوسیپ‌بریک15تکرارهای بیلین‌ها (حماسه‌های عامیانه)را،عبارت مزدوج را و توازیهای منفی را(تشبیه‌هایی که فقط برای این آورده شده‌اند که بلافاصله انکار شوند)که در شعر عامیانۀ روسی فراوان است،مطالعه می‌کند. )؛تولستوی که صناعتهای هجو آمیزش به عالیترین صورتی پاسخگوی توصیفهای فرمالیستها بود و مایۀ ایجاد آثار زیر شد:تولستوی جوان از آیخنباوم(1922)،و اثر جالب دیگر همین نویسنده با عنوان تولستوی (1928 و 1931)و اثر قطور اشکلوفسکی تحت عنوان مواد و سبک در جنگ و صلح(1928). از میان این مقالات از همه مهمتر و نیز شورانگیزتر مقالاتی بود که به شاعران معاصر از قبیل بلوک،آخماتوا، مایاکوفسی و خلبنیکوف اختصاص داشت و نوشتۀ تینانوف،ژیرمونسکی،یاکوبسن و قلم آیخنباوم و نکراسف به قلم تینانوف و آیخنباوم،به صورت کلاسیک‌ها تردیدناپذیر درآمداند. اما میراث فرمالیستها بسیار گسترده‌تر از این است و ایجاب می‌کند که عنوان سومی هم به دو عنوان قبلی اضافه شود:شخصیتهای درخشانی مثل اشکلوفسکی یا تینانوف نمی‌توانستند نظریه‌های ادبی خود را بدون اینکه آنها را در کار ادبی تجربه کنند اظهار دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.