Skip to main content
فهرست مقالات

از اثر تا متن

مترجم:

نویسنده:

(10 صفحه - از 57 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : متن، اثر، زبان، ادبی، موسیقی، خواندن، نوشتن، دوکسا، واژه، لذت

خلاصه ماشینی:

"تیبود )teduabihT( عادت داشت از آثار مرزی )skroW-timiL( سخن بگوید( البته وی ابن اصطلاح را به مفهومی کاملا محدود و مشخص به کار می‌برد،و برای مثال،زندگی رانسه، )ecnaR fo efiL( ،اثر شاتوبریان را مصداق آن می‌دانست،هرچند که امروزه به نظر می‌رسد این اثر به راستی یک متن است):متن آن چیزی است که تا مرز قواعد بیان(از جمله،عقلانیت،خوانایی و غیره)پیش می‌رود. دوکسا با تاکید نهادن بر اینهمانی،یکسانی و ثبات،با«طبیعی» ادامه در صفحۀ بعد قدرتمند ارتباطات همگانی را نیز در کنار خود دارد-بر مبنای حد و مرز و انرژی و توان آن برای حذف و انحصار،برمبنای نظام سانسورش،تعریف نمی‌شود؟)می‌توان بدون هر گونه تلمیح یا کنایه‌ای گفت که متن همواره امری ورای دوکسا یا پارادوکسیکال )lacixodaraP( است. البته این بدان معنا نیست که مؤلف نمی‌تواند به درون متن،به درون متن خودش،«بازگردد»؛ولی به قول معروف،در انجا فقط«میهمان» (*)منظور بارت به اشاره به واژۀ )kroW( است که به طور مجازی برای اشاره به«اثر هنری» )tra fo kroW( به کار می‌رود،هر چند که معنای حقیقی آن«کار»یا«محصول کار»است. اگر من می‌توانم آثار این مؤلفان را بخوانم،در عین حال قادر به بازنویسی آنها نیستم(یعنی می‌دانم که امروزه دیگر کسی نمی‌تواند«آنگونه»بنویسد)؛این آگاهی و معرفت کم و بیش مایوس کننده کافی است تا آدمی را از تولید آن آثار جدا سازد،آن هم درست در لحظه‌ای که دوری و بعید و بودن آنها مبنای متجدد بودن ماست(زیرا«مدرن بودن»چه معنایی دارد به جز فهم کامل این حقیقت که دیگر نمی‌تواند نوشتن همان آثار را از نوع آغاز کرد؟)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.