Skip to main content
فهرست مقالات

کمال الملک، سنت شکن و سنت گذار

(6 صفحه - از 47 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : کمال‌الملک ،مدرسه صنایع مستظرفه ،هنر ،سردار اسعد ،زرگر ،نقاش ،کار مدرسه صنایع مستظرفه ،مشروطه ،مدرسه ،پرتره سردار اسعد ،وطن ،تابلوی سردار اسعد ،رنگ ،کمال‌الملک در مدرسه صنایع ،ایران ،منظره‌های ،پرتره ،شاه ،آثار ،حقوق ،محیط ،ایرادی ،استاد ،انسان ،مردم ،زمین ،زندگی ،منظره‌های کمال‌الملک ،کارهای کمال‌الملک ،تابلوی کارگاه زرگر

خلاصه ماشینی:

"(( منظره میدان کربلای معلا در بین منظره های کمال الملک یک استثناست ، زیرا تنها اثری است از او که در آن به منظره فعال ترین اشخاصی هستند که در منظره های کما الملک بچشم میخورند ، گرچه بنظر میآید که اشخاص در سکوتی کامل هستند و گوئی برای لحظه ای درزمان متوقف شده اند ولی بهر حال موضوع اثر ، برخلاف آثار دیگر ، ساختمان عادی از یک شهر و مردم معمولی آنست )) . نه تنها هماهنگی موزون بین سوژه و پیرامونش با توجه هشیارانه ای بر قرار شده ، بلکه پرتو ملایم و نوازشگر آزادی ، یک جور خرمی و شکفتگی ، بیداری درونی ، در چهره سردار اسعد منعکس است که مهر و پیوند بیننده تابلو نسبت به شخصیتی که تصویر شده ، بر می انگیزد ، پرتره های دیگری که کمال الملک ا ز آن پس کشید ، از جمله پرتره صنیع الدوله ، محمد حسین فروغی و پرتره ای که نقاش از خود تصویر کرده است ، کم و بیش همه در روال تابلوی سردار اسعد و تحت تأثیر شیوه آن هستند ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.