Skip to main content
فهرست مقالات

نقد روانکاوانه مدرن

نویسنده:

مترجم:

(28 صفحه - از 97 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : روانکاوی، نقد روانکاوانه، لاکان، ضمیر ناخودآگاه، ادبی، فروید، داستان، زبان، متن، خواننده

خلاصه ماشینی:

"پیش‌فرض دوم و سوم هر دو تلویحا به دوران نویسنده معطوف می‌شوند،زیرا مبتنی بر این فرض‌اند که اثر ادبی همان هدفی را دارد که روانکاوی برای رؤیا قائل بود:ارضای پنهانی میلی منع شده از دوران کودکی که در ضمیر ناخودآگاه جای گرفته است. مثلا خود هالند به نحوی داستا کوتاه«نامۀ دزدیده شده»اثر ادگار آلن‌پو را می‌خواند20که-همان‌گونه که خواهیم دید-از نتایجی که لاکان از خواندن همین داستان می‌گیرد،به کلی غافل می‌ماند(منظورم این نتایج است که اولا هر قرائت جدید،هم عمل شخصی است و هم عملی عمومی؛و ثانیا خواندن فرایندی بین الاذهانی )evitcejbusretni( است،زیرا خواننده با خواندن متن،از معنا و مفهومی که شخصی دیگر[یعنی نویسنده]در نظر داشته است فراتر می‌رود). تشریح این مفهوم زمینه‌ای خواهد بود برای پرداختن به یکی از مقالات معروف لاکان با عنوان«سمیناری دربارۀ"نامۀ دزدیده شده"که اهمیت به‌سزایی برای بحث من در نوشتۀ حاضر دارد،زیرا لاکان در آنجا نشان می‌دهد که آشنا شدن با زبان و قواعد آن (یا آنچه وی«نظم نمادین»می‌نامد)،چه پیامدهایی دارد. درست همان طور که فروید اعتقاد داشت الگوهای رفتاری در طول زندگی فرد تکرار می‌شوند(وی در مقاله‌اش تحت عنوان«مرموز»با تفسیری از رمان آقا شنی نوشتۀ هافمن،به بحث دربارۀ همین موضوع می‌پردازد)39،لاکان نیز ایضا در طرح )tolp( این داستان،تکرار رابطه‌ای اسرارآمیز را می‌بیند که موقعیت سه نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سطر دوم نیز دو معنا دارد:«و اگر سرنوشت را با ما سرسازگاری باشد»(یا«صلاحمان این باشد»)،و همچنین«اگر ضمیر ناخودآگاه(نامه)خود را گسیل دارد»،به عبارت دیگر اگر میل جریان یابد یا محمل ضمیر ناخودآگاه هر کس شود(لاکان همین مضمون را این‌گونه بیان می‌کند: «ضمیر ناخودآگاه سخن آن دیگری است»)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.