Skip to main content
فهرست مقالات

نقد روانکاوانه نمایشنامه هملت

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 125 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : هملت، روانکاوانه نمایش‌نامه هملت، نمایش‌نامه، نمایشنامۀ، روانکاو، نقد روانکاوانۀ نمایشنامۀ هملت، ادیپی، نقد روانکاوانه، زن، بازی هملت با واژه‌ها

خلاصه ماشینی: "کم و بیش واضح است که نظریۀ فروید دربارۀ عقدۀ ادیپ،چه ربطی به نمایشنامۀ هملت دارد و فروید خود نخستین کسی بود که در مقاله‌اش با عنوان«شخصیتهای نامتعادل بر روی صحنه»به این ربط اشاره کرد. مسئله این است که گرچه هملت(خطاب به[دوستش]هوراشیو)اعلام می‌کند که قصد دارد«رفتاری عجیب و غریب»از خود نشان دهد،اما در برخی از صحنه‌های نمایشنامه به نظر می‌رسد واقعا مشاعر خود را از دست داده است(به ویژه هنگامی که با افیلیا سخن می‌گوید و زمانی که در صحنۀ گورکنان با لایرتیس[برادر افیلیا]رویارویی می‌شود). دلقکهای دربار در نمایشنامه‌های شکسپیر غالبا به این صورت با واژه‌ها بازی می‌کنند که کلمات استفاده شده توسط شخصیتهای دیگر دربارۀ اهداف خود آنان به کار می‌برند. جای بسیاری از ناگفته‌ها در سخنان افیلیا خالی است و شنونده خود باید آن ناگفته‌ها را حدس بزند،اما در گفتار هملت معانی متکثر می‌شوند و از این حیث می‌توان گفت سخنان هملت به آنچه رولان بارت3متن«خواندنی»4می‌نامد شباهت دارد،یعنی متنی که تفاسیر متعددی را برمی‌تابد. لاکان در مقالۀ نه چندان فهمیدنی اما تفکر برانگیزش با عنوان«میل و تفسیر میل در نمایشنامۀ هملت»(1977)استدلال می‌کند که بازی هملت با واژه‌ها،اهمیت بسزایی برای فهم بعد روانشناختی این نمایشنامه دارد: یکی از کارهای هملت این است که دائما جناس بسازد(به ویژه جناسهایی که یک معنایشان جنبۀ جنسی دارد)،با واژه‌ها بازی کند و کلا برای مقاصد خود متوسل به ابهام شود. ضمیر ناخودآگاه صرفا با شکلهایی تحریف شده جلوه می‌کند و امیال سرکوب شدۀ هملت نیز به همین ترتیب خود را نشان می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.