Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای در باب الهیات

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : الهیات، خدا، دین، علم، وحی، کلام، فلسفۀ، یونانی، الهیات فلسفی، افلاطون

خلاصه ماشینی: "در این دوره،افعال و مسایلی از قبیل تجسد )noitanracnI( و فدیه )noitpmedeR( در ذیل مبحثی به نام ymonoce eniviD (علم تدبیر الهی)آورده می‌شد(دائرة المعارف کاتولیک،همان صفحه)P} مراد از ygoloeht larutan ،مباحث مختلف دربارۀ خدا و دین است یا استمداد از صرف عقل و بدون اتکاء به وحی. صفت citametsys در اینجا به این معنی نیست که در این بخش از الهیات همۀ موجودات از خدا تا کوچکترین ذرات در یک نظام )metsys( مقام خاص خویش را دارند،بلکه عنوان metsys دال بر این است که موضوع الهیات مدون و جامع اولا تنظیم و تدوین همۀ اجزاء مقوم علم الهی در یک منظومۀ جامع و مدون است و ثانیا تشخیص نسبتی است که با سایر علوم و معارف بشری دارد خصوصا آنها که به الهیات نزدیکند ثالثا تحکیم این ارتباط. البته از این جهت که یکی از مسائل اصلی تئولوژی در صدر دورۀ مسیحیت دفاع از اصول مسیحیت در برابر مخالفان و بدعتگزاران )selitneG( بود،به کلام اسلامی در دورۀ متقدم مشابهت دارد{P1P}ولی باید توجه داشت که فقط بخش scitegolopA الهیات که بخش دفاعیات دینی در مقابل شبهات منکران و مخالفان است و سابقا شعبه‌ای از الهیات جزمی بود با موضوع اصلی کلام اسلامی نزد قدما مطابقت دارد،اما چنانکه دیدیم اینک بخش مذکور را خارج از الهیات و در حک یک سبک یا مقدمات الهیات جزمی می‌دانند. اما ظاهرا با توجه به ریشۀ لفظ،بهترین معادل این لفظ همان است که قدما در ازاء واژۀ اثولوجیا وضع کرده اند که عبارت است از:علم ربوبی یا الهیات{P2P}و یا می‌توان از واژه‌های علم الهی و علم ربوبیت که اولین فیلسوفان مسلمان مثل ابن‌سینا{P3P}و ناصرخسرو بکاربرده‌اند یا علم ربانی استفاده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.