Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر تفکر تومائی نو

نویسنده:

(14 صفحه - از 37 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : تفکر تومائی نو ،تومائی نو ،فلسفۀ ،تفکر ،ژیلسون ،پاپ ،فلسفۀ تومائی نو ،مابعد الطبیعه ،کاتولیک ،توماس اکوئینی ،فلسفۀ تومائی ،میان آرای فیلسوفان مسیحی تومائی ،حوزۀ تومائی نو ،آراء توماس اکوئینی ،دینی ،عقل ،قرون‌وسطی ،تعالیم ،معرفت ،تعالیم توماس اکوئینی ،مذهب ،حوزۀ فلسفۀ تومائی نو ،فیلسوفان تومائی نو ،توماس اکوئینی مابعد الطبیعه ،عصر جدید ،فیلسوفان مسیحی تومائی نو ،مدرسی ،فلسفۀ مسیحی ،عنوان فلسفۀ تومائی نو ،حوزۀ فیلسوفان تومائی نو

خلاصه ماشینی:

"» پس از اقدامات پاپ لئو سیزدهم در جهت احیای فلسفۀ مسیحی خصوصا تعالیم توماس اکوئینی،علمای کاتولیک نیز همچون علمای پروتستان متوجه به غفلت خویش شده،به مسألۀ غلبۀ تفکر جدید تعلق خاطر بیشتری نشان دادند و فلسفۀ مشهور به msimoht-oeN (تومائی نو) و سپس msicitsalohcS-oeN (مدرسی نو)که در حقیقت تجدید فلسفۀ مدرسی خصوصا فلسفۀ تومائی با توجه به وضعیت نظری و عملی روز است،نشأت گرفت و فلسفۀ تومائی فلسفۀ رسمی کلیسای کاتولیک شد. 50 بدینسان در آراء ژیلسون همچون سایر متفکران مذهب تومائی نو و بر خلاف برخی علمای جدید الهیات که در مواجهه با عصر جدید و تفکر تکنولوژیک و علمی حاکم بر آن سعی می‌کنند با تفسیر تازه ای از دین راه نجات را جستجو کنند،سعی می‌شود که با رجوع به دورۀ مدرسی و تجدید فلسفۀ مسیحی انطور که در فلسفۀ تومائی عنوان شده است،علم الهیی )ygoloeht( را احیا کنند که به نظر خودشان مطابق سنت تفکر کاتولیکی است و همان حکمت خالده‌ای است که باید خصوصا در مواقع عسرت به آن رجوع کرد. خصوصا اینکه ورود به مباحث حکمت عملی و مسائل سیاسی و اجتماعی جدید با تکیه بر آرای موجود در حکمت نظری وجودی توماس به طریقی که در آثار ژاک ماریتن و اتین ژیلسون انجام شده است و همچنین طرح مسائل مقتضی عصر جدید و مدرنیسم که خواسته یا ناخواسته باید از موقف دین به آن توجه کامل مبذول داشت و پاسخهایی که در حوزۀ فیلسوفان تومائی نو داده شده است،آنقدر جدی و درخور توجه می‌نماید تا کسانی که به فلسفۀ صدرایی تعلق خاطر دارند،به آن نیز توجه کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.