خلاصه ماشینی:
در چهار سمت وی چهار دختر تصویر شدهاند که دور صورت همه ایشان را هالهای از نور احاطه کرده است، یک هنرشناس اروپائی که این نقاشی را در کتاب خود گراور کرده است آنرا با نقش دیگری مقایسه میکند و مینویسد که تا سال 1917 بر سردر دروازه طلمسان بغداد گچبری جالبی وجود داشته که تاریخ ساخته شدن آن سال 1221 بوده است، در حدود بیست سال پس از تهیه شدن کتاب، این سردر را در سال 1917 منفجر کردند[7].
درینجا فقط به این نکته اشاره میکنم که این نقاشیها هم روی زمینهای رنگی به ویژه رنگ سرخ ارائه شدهاند که یک کار کاملا ایرانی است و طرح چهرهها و لباسها نیز همانند نقشهای کتاب، سمک عیار ایرانی و مشابه است با تصاویر مینائی ایران مرکزی، اما درباره اینکه این کتاب در کجا و در کدام شهر تهیه شده هیچ نمیدانیم و واقعا امروز برای ما مرکز سبک سلجوقی نامعلوم است، شاید آینده نشان دهد که این کارها در اصفهان، ری، کاشان یا نیشابور به انجام میرسیده است.
مرحوم اقبال نیز در مقاله خود مسئله مصور ساختن کتاب کلیله و دمنه را که به چینیان نسبت داده شده به مانویت مربوط میداند و این فرقه را از مروجان کوشای نقاشی بخصوص نقاشی کتاب میداند و بر قول فردوسی که وی را صورتپرست میخواند صحه میگذارد، اما هیچیک از دو دانشمند مزبور به این مطلب اشاره نکردهاند که درینجا چین همان نواحی آسیای مرکزی کنار رودخانه تاریم است در قرن هفتم میلادی (قرن اول هجری) در قلمرو سابق امپراتوری روم شرقی نخستین بنای مهم اسلامی در شهر بیتالمقدس ساخته شد، مسجد اقصی ترکیب مطلوب و جامعی بود از هنر و معماری رومی و ایرانی با درنظر گرفتن ضوابط محلی.