Skip to main content
فهرست مقالات

عقل و تصمیم: آموزه محوری وبر و انتخابهای ارزشی

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 1 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،انتخاب ،وبر و انتخابهای ارزشی ،استدلال ،فلسفه ،تعارضهای ،حقوق ،بدیل ،توجیه ،انتخابهای ارزشی ،شلوختر ،سیاست ،تفسیر ،تاریخی ،پرسش ،علم ،دیدگاه ،تفسیری بدیل از دیدگاههای وبر ،فروض ،اصول ،ارزش غایی ،بدیل انتخاب اخلاقی ،شقوق بدیل ،آموزه محوری وبر ،بدیلهای فلسفی ،عمل ،دیدگاه وبر ،کار ،تعارضهای ارزشی مورد بحث وبر ،انتخابهای ارزشی استیفن ترنر

خلاصه ماشینی:

"اشتراوس استدلال می‌کند که موضع‌ ارزشی وبر نیهیلیسم می‌انجامد زیرا وقتی وبر توجیه عقلانی برای علم‌جویی را انکار می‌کند،بر همین اساس می‌توان گفت وبر هر گونه بنیان‌[عقلی‌]برای علم‌جویی را با توجه به دریافتش از علم،و هر گونه بنیان‌[عقلی‌]برای پذیرش نتایج آن را نیز منکر می‌شود-نتایجی که مسبوق است‌ به نوعی تعهد توجیه‌ناپذیر به«ارزش»علم‌جویی بر مبنای درک وبر از این موضوع(اشتراوس، 1953،ص 76؛مقایسه کنید با برون،1972،صص 75-72؛آلبرت،1972،صص 51-48،71-68). بدینسان،اگر کسی را نیهیلیست‌ بخوانیم،معمولا مسأله این نیست آیا شخص مورد نظر به راستی نیهیلیست است یا نه،بلکه مسأله‌ این است که آیا او می‌تواند با موفقیت روشها و استدلالهایی را به کار گیرد که خودشان را ابطال‌ نکنند؟وبر برای اجتناب از نیهیلیسم خود-ابطال کننده( gnitufer-fles )بین حقیقت فلسفی و انتخابهای ارزشی تمیز قائل می‌شود. در رسالهء«علم به مثابهء پیشه»هدف کلی وبر آن است که شرایط کار علمی و دستاوردهای واقعی علم را در عصر جدید توضیح دهد و از این رو این پرسش را مطرح می‌کند که در زمانهء کنونی کسی که بخواهد علم را پیشهء خود سازد،کدام انتخاب ارزشی‌ ممکن را می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار دهد. بنابراین،در بحث حاضر مسألهء محل مناقشه بین وبر و مخالفانش این نیست که نوعی«اخلاق علمی»می‌تواند وجود داشته باشد،بلکه این است که در قلمرو اخلاق و مابعدالطبیعه جچه نوع استدلالی پذیرفتنی و ضروری است به بیانی اندک متفاوت،مسألهء ارائهء توجیه عقلانی برای فروض غایی موجب شگفتی‌ کسانی می‌شود که می‌پندارند عقلانیت صرفا عبارت است از استدلال براساس استنتاج از مقدمات، و این نکته‌ای است که منتقدان بعدی بارها به آن اشاره کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.