Skip to main content
فهرست مقالات

عقلانیت: عقلانیت علمی و اتنومتدولوژی

نویسنده:

مترجم:

(26 صفحه - از 111 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : عقلانیت ،علم ،سنجه‌های ،عقاید ،جادو ،دین ،دعا ،عقلانیت علمی و اتنومتدولوژی ،علوم اجتماعی ،فرهنگها ،باور ،واقعیت ،فهم ،عقلانیت عقلانیت علمی ،فرض ،مناسک ،دانشمندان علوم اجتماعی ،حقیقت ،دانشمندان ،جهان ،غیر عقلانی ،تبیین ،دیدگاه ،مردم‌شناسان ،پرسش ،زندگی ،ممکن ،مردم‌شناسان اجتماعی ،کار ،سنجه‌های خشک عقلانیت علمی

خلاصه ماشینی:

"زمانی که تجربه‌ای از جهان آشکارا منوط و وابسته به چارچوب مفهومی ویژه‌ای شد،تحقیق تجربی‌ به مثابهء محصول نظام خاصی از عقاید قلمداد می‌شود و نمی‌تواند آن را توجیه کند و یافتن پاسخ، کاری دشوار است از برای کسی که می‌پرسد چرا باید چنین نظامی را پذیرفت یا به آن اعتقاد داشت یا نکتهء اصلی و مهم تحقیقات تجربی چه می‌تواند باشد. از این‌رو به نظر می‌رسد صحبت از خداوند یا مداخلهء الهی در جهان نمی‌تواند لفظا صادق یا کاذب باشد و اگر معتقدان دینی‌ غیر عقلانی نیستند پس باید آنان را به عنوان کسانی فهمید و درک کرد که به جز باور داشتن به امور واقعی دربارهء جهان،اعمال دیگری نیز مرتکب می‌شوند. »20به نظر می‌رسد که اگر بنا باشد امور واقع ملک طلق علم باشند،معتقدان به خداوند نتوانند به امر واقعی دربارهء جهان دست‌ یابند که عموما مورد قبول باشد تا زمانی که آنها حرفهایی مهمل اظهار کنند یا به صورتی غیر عقلانی‌ به عقیده‌ای بچسبند که قاعدتا می‌بایست کاذب بودن آن را باز شناسند،[می‌بایست نتیجه گرفت که‌ آن‌]عقیده کارکرد دیگری دارد. آیا ما حق داریم اعمال مردم را با واژگانی توصیف و تبیین کنیم که مورد پذیرش مردم‌ مورد مطالعهء ما نیستند؟آیا می‌توانیم بگوییم که دعا برای باران صرفا نمادین یا بیانی است حتی اگر آنانی که این دعاها را می‌خوانند این تفسیر را نپذیرند؟آنان احتمالا به این سبب تفسیر ما را نمی‌پذیرند که برداشت ما از نماد را ندارند ولی بسیاری که در داشتن این مفهوم با ما شریکند باز هم‌ ممکن است آن را به این عنوان رد کنند که در مورد دعاهای آنها مصداق ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.