Skip to main content
فهرست مقالات

نیم نگاهی به کتاب صیانة القرآن من التحریف

نویسنده:

(10 صفحه - از 35 تا 44)

کلیدواژه ها :

نقد و بررسی ،صیانة‌القرآن من التحریف ،فصل الخطاب معرفت ،نوری

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تحریف، کتاب صیانة القرآن، التحریف، روایات، کتاب، فصل‌الخطاب، تحریف قرآن، کتاب فصل‌الخطاب آقای نوری، امام

مؤلف در آغاز مقاله، به بررسی شبهه تحریف و ماهیت آن می‌پردازد و سپس کتاب صیانة القرآن من التحریف را مورد نقد و بررسی قرار داده است. در ضمن این مقاله به تبع بحث از کتاب آیت الله‌ معرفت، کتاب فصل الخطاب آقای نوری نیز مورد بحث قرار گرفته است. شبهاتی نظیر، نیامدن اسم معصومین علیهم‌السلام در قرآن، از مباحث مطروحه در این مقاله است.

خلاصه ماشینی: "(2) شیخ آقا بزرگ تهرانی دراین باره می‌فرماید: آری در میان مسلمانان، اختلاف مشهوری وجود دارد، اما در موضوعی دیگر غیر از این کتاب کریم، و آن این است که آیا بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، وحی قرآنی دیگری غیر از ما بین الدفتین نازل شده است یا خیر؟ لذا برخی ادعای قطع کرده‌اند که همه آنچه به عنوان قرآن نازل شده، همین ما بین الدفتین است و برخی نیز ادعا کرده‌اند که وحی دیگری - نه از سنخ احکام - به نحو اجمال نازل شده، به این معنا که آن وحی در نزد آنان، دقیقا مشخص و معلوم نیست، بلکه فقط به نزول آن قرائنی قطعی وجود دارد. همانطور که اشاره شد، انگیزه اصلی محدث نوری در نگارش کتاب فصل الخطاب پاسخ این پرسش بود تا ثابت کند که اهل بیت و به ویژه امیر مؤمنان علیه‌السلام از منزلت و جایگاهی والا در قرآن برخوردارند و نام‌های آنان احیانا در آیات وحی الهی بوده است و بعدها در اثر شرایط تاریخی و سیاسی محو شده است. ایشان درباره حذف نام علی علیه‌السلام از آیه بلاغ و کمال(24) ضمن نقل روایتی از تفسیر عیاشی از امام صادق علیه‌السلام که می‌فرماید: جبرئیل روز جمعه در عرفات بر پیامبر فرود آمد، پس به او گفت: ای محمد: خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: به امتت بگو:الیوم اکملت لکم دینکم بولایة علی بن ابی طالب و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا(25)، می‌فرماید: این جمله، به عنوان تفسیر کامل شدن دین است نه اینکه جزء آیه باشد آنطور که برخی پنداشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.