Skip to main content
فهرست مقالات

باستان شناسی/ تبارشناسی عقل روشنگری: یادداشتی درباره فوکو

نویسنده:

مترجم:

(29 صفحه - از 217 تا 245)

کلید واژه های ماشینی : روشنگری، کانت، عقل، نقد، حکومت، آدم، شناخت، فن، تاریخی، انتقادی، حق، پرسش، کتاب مقدس، قدرت، معلولهای، عقل روشنگری، معنا، حقیقت، تحلیل، سخن، منزلهء، علم، فن حکومت، روابط، کار، نظام، حقیقت کتاب مقدس در کتاب، پرسش روشنگری از زمان کانت، منزلهء عقل و عقلانیت تاریخ، فن زیر حکومت نبودن

خلاصه ماشینی: "می‌بینید که بدین طریق پرسش دیگر این نیست:شناخت از طریق چه خطا،توهم،فراموشکاری، به وسیلهء چه فقدان مشروعیت به القای معلولهای سلطه می‌پردازد که دستاویز[کلمه ناشنیدنی‌]در جهان دورهء جدید را نشان می‌دهد؟پرسش تقریبا این خواهد بود:جدایی‌ناپذیری شناخت و قدرت‌ در بازی میانکنشها و راهبردهای متکثر چگونه می‌توتاند به یک‌باره غرابتهای را القا کند که خودشان‌ را براساس شرایط پذیرفتنی بودن‌شان و میدانی از امکانها،از گشایشها،از بی‌تصمیمی‌ها،از برگشتها،و از جابه‌جاییهای متعاقب تثبیت می‌کنند که آنها را شکننده می‌سازد،که آنها را ناپایدار می‌سازد،که از این معلولها وقایع می‌سازد-نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر از وقایع؟به چه طریق‌ معلولهای قهر متناسب با این یقینیات را می‌توان به وسیلهء بازگشتی به مقصد مشروع شناخت و به وسیلهء تدبر دربارهء امر استعلایی یا شبه استعلایی پراکنده کرد که آن را تثبیت می‌کند،اما دقیقا جنبهء معکوس یا انجام نشدهء میدانی راهبردی غیر انتزاعی باشد،این میدان راهبردی و غیر انتزاعی که آنها را القا کرد و از تصمیمی باشد دقیقا برای زیر حکومت نبودن؟ باری،نمی‌باید اکنون سعی در اتخاد راه معکوس به این جنبشی را می‌کردیم که نگرش انتقادی‌ [ eht lacitirc edutitta ]را در پرسش نقد[ eht noitseuq euqitirc ]ریخت یا،دقیقتر،راه‌ به جنبشی که کار خطیر روشنگری را باز به چنان نحوی بخشی از طرح انتقادی ساخت که شناخت‌ می‌تواند ایده/اندیشه‌ای به طور اخص بسازد،آیا نمی‌باید اکنون سعی در اتخاذ راه معکوس به این‌ جنبش وارونه کردن،به این نادیده گرفتن،به این طریق جابه‌جا کردن رسش روشنگری به سوی نقد می‌کردیم؟آیا می‌توانیم سعی در اتخاذ این راه کنیم،اما در جهتی دیگر؟و اگر مطرح کردن پرسش‌ شناخت‌[ ecnassiannoc ]در نسبتش با سلطه لازم است،نخست و پیش از هر چیز براساس‌ اراده‌ای قاطع برای زیر حکومت نبودن نخواهد بود،این ارداهء قاطع،نگرشی به یک‌باره به فرد و جمع‌ نخواهد بود که چنانکه کانت گفت از نابالغی آدم نتیجه می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.