Skip to main content
فهرست مقالات

داستانهای عامه پسند

نویسنده:

مترجم:

(44 صفحه - از 1 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : متن، خواننده، قرائت، داستانهای عاشقانه، ادبی، زنان، جیمزباند، داستانهای عامه‌پسند، خواندن داستانهای عاشقانه، معنا

خلاصه ماشینی:

"منظور ماشری این است که همۀ متون داستانی «مرکز زدوده»اند(یعنی مرکز یا کانون یک داستان،مقصودی نیست که نویسنده خواسته باشد از طریق متن داستان به خواننده القا کند)،به این مفهوم خاص که متون داستانی از تقابل چندین گفتمان شکل می‌گیرند:گفتمانهایی صریح،تلویحی،مسکوت گذاشته شده و غایب. از نظر ماشری،اهمیت این موضوع از ناهمخوانی بین«بازنمایی»(امر قصد شده یا موضوع روایت)و«پیکربندی»(نحوۀ تحقق یا مستتر شدن آن امر در روایت) ناشی می‌شود:ژول ورن هم ایدئولوژی امپریالیسم فرانسه را بازنمایی می‌کند و هم این‌که در عین حال از طریق«پیکربندی»(تبدیل ساختمایه‌های داستان به شکل یک داستان)یکی از بنیانیترین اسطوره‌های آن امپریالیسم را تضعیف می‌کند،به این صورت که دائما نشان می‌دهد سرزمینهایی که قهرمانهای داستانهایش می‌خواهند کشف کنند همواره پیشاپیش اشغال شده‌اند. لیکن آنها در توضیح دیدگاه خود چنین می‌گویند: این گفته بدان معنا نیست که متن فاقد ویژگیهای معینی است که بتوان به طور عینی مورد بررسی قرار داد(ویژگیهایی از قبیل ترتیب مشخصی در پیشرفت رویدادهای داستان). از این منظر می‌توان گفت قرائت داستانهای عاشقانه وسیله‌ای است برای این‌که زنان بتوانند با احساس همدلی و از طریق رابطۀ قهرمان مرد با قهرمان زن،از همان دلسوزی محبت آمیزی برخوردار شوند که خود آنان در زندگی روزمره می‌بایست به نحوی یک‌جانبه به دیگران ارزانی دارند. به رغم تعلاشهای گسترده برای از میان برداشتن مرز میان متن به منزلۀ ابژه از یک سو و مخاطبان[به منزلۀ سوژه]از سوی دیگر،اکثر پژوهشهای اخیر دربارۀ دریافت[یا واکنش خواننده به متون ادبی](از جمله تحقیق من)همچنان با این فرض آغاز می‌شوند که متنی خاص «واقعا»وجود دارد و برخی افراد آن را دریافت می‌کنند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.