Skip to main content
فهرست مقالات

از غریب تا شگفت

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 63 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : فانتستیک ،داستان ،غریب ،شگفت ،ژانر ،زن ،داستانهای پریان ،قصه‌های ،توجیه ،فوق‌طبیعی ،قصه‌های پریان ،حکایت ،خواننده ،حکایت فانتستیک ،رمان پلیسی ،شخصیت ،رویدادهای فوق‌طبیعی ،اتفاق ،ژانر قصه‌های پریان ،متن ،زمان ،راه‌حل ،فوق‌طبیعی توجیه ،اثر ،ژانر فانتستیک ،داستان فوق‌طبیعی ،وجود امر فوق‌طبیعی ،رمان پلیسی معمایی ،حال در متون فانتستیک ،میان رمانهای پلیسی

خلاصه ماشینی:

"بهتر است بگوییم تأثیر فانتستیک کاملا به وجود می‌آید،اما این فقط در بخشی از خوانش اتفاق می‌افتد:در مورد آن رادکلیف،پیش از آن‌که مطمئن شویم همۀ چیزهایی که روی داده،می‌تواند توجیهی عقلانی داشته باشد؛و نزد لویس،پیش از آن که متقاعد شده باشیم برای رویدادهای فوق طبیعی هیچ توجیهی ارائه نمی‌شود. در قصۀ نودیه تصادف خیلی مصنوعی است؛در مورد دستنوشته،نویسنده حتی در صدد نیست تا پایانی باورپذیر به آن بدهد:قبول کردن داستان گنج،کوه تو خالی،امپراتوری گوملز سخت‌تر است تا داستان زنی که به مردار بدل شده!بنابراین امکان‌پذیر بودن به هیچ وجه تضادی با فانتستیک ندارد:اولی مقوله‌ای است که به تناسب درونی مربوط می‌شود و تبعیت از ژانر ادبی،اما دومی با ادراک مبهم خواننده و شخصیت سر و کار دارد. رمان پلیسی معمایی که در آن می‌کوشند تا هویت مجرم را شناسایی کنند،به این شیوه ساخته شده که:در یک طرف چندین راه حل ساده وجود دارد که در نظر اول وسوسه‌انگیزند،اما یکی پس از دیگری معلوم می‌شود که غلط هستند؛در طرف دیگر راه حلی کاملا بعید هست که تنها آخر کار به آن می‌رسیم و معلوم می‌شود که تنها راه حل حقیقی است. آنها در جزیره تنها هستند و یکی پس از دیگری و هر کدام به شیوه‌ای که در ترانه ذکر شده می‌میرند؛تا آخرین نفر که خودکشی نمی‌کند بلکه به قتل می‌رسد،و این همان چیزی است که احساس فوق طبیعی بودن را القا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.