Skip to main content
فهرست مقالات

دیالکتیک ترس

نویسنده:

مترجم:

(20 صفحه - از 255 تا 274)

کلید واژه های ماشینی : ترس، دراکولا، پول، قربانی، استعاره، خون‌آشام، موریس، بریتانیا، روایت، بدل، ادبیات، آیین، تناول، ناخودآگاه، انگلیسی، عشق، استوکر، شراب، خواننده، کارکرد، خطر، واقعیت، فرهنگ، لوسی، ادبیات وحشت، دراکولای برام استوکر، میان خواننده و ادبیات وحشت، آیین قربانی، کنت دراکولاست، آیین رمزی تناول شراب

خلاصه ماشینی: "در حالی که جالب است بدانیم موریس با خون‌آشامان ارتباط می‌یابد-زیرا آمریکا در واقعیت،کار را به سلطه یافتن بر بریتانیا خواهد کشاند و بریتانیا نیز ولو به طور ناخودآگاه از این واقعیت می‌هراسد-اما امر تعیین کننده این است که بدانیم چرا استوکر او را به عنوان یک خون‌آشام تصویر نمی‌کند. سلطه یافتن این انگلیسی بدین خاطر است که،گر چه زبان انگلیسی برخوردار از واژۀ«خون‌آشام»است اما قادر نیست معنایی بر آن حمل کند،به همین طریق، جامعۀ برتانیا نیز به«انحصار سرمایه‌داری»به منزلۀ بیانی بی معنا نظر می‌کند. در حقیقت،در روانکاوی،بسیاری از موارد سترونی مردانه گر چه کم و بیش در ناخودآگاه پنهان شده‌اند-و می‌تواند برای بسیاری از خوانندگان عجیب باشد-مقولۀ مهبل زنانه را عیان می‌کند که با دندانها تجهیز شده است،و از این رو منبعی از خطر را آشکار می‌کند که قادر به گاز گرفتن و اخته کردن است... دوگانگی قیاسی ( analogous )پیش از این توسط فروید[در توتم و تابو،1913]در رابطه با توبی مرده توصیف شده بود(و چنان که می‌دانیم،خون‌آشام نیز شخص مرده‌ای است که به زندگی باز می‌گردد تا آنهایی را که مانده‌اند از میان ببرد):«این خصومت که در ناخودآگاه به شکلی عذاب‌آور به منزلۀ رضایت و خشنودی از این مرگ احساس می‌شد... و ترس هنگامی گسترش می‌یابد که-بنا به هر دلیلی-این انگیختار سرکوب شده بازگردد و جای خود را به زور در ذهن باز کند:«تجربه‌ای مرموز نیز زمانی رخ می‌دهد که عقده‌هایی که در کودکی سرکوب شده‌اند بار دیگر به واسطۀ برخی حالات و احساسات جان می‌گیرند و یا زمانی که به نظر می‌رسد باورهای ابتدایی که پشت سر نهاده شده بودند دوباره تأیید می‌شوند»(همان:249)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.