Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مبانی فیزیولوژیک در انتخاب مدت ورزش

نویسنده:

(14 صفحه - از 81 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : درصد ضربان قلب بیشینه، شدت، فعالیت ورزشی، تواتر فعالیت ورزشی، مدت فعالیت ورزشی با شدت، فعالیت ورزشی با شدت فعالیت، برنامه، فعالیت ورزشی با شدت، ورزشکاران، شدت فعالیت

فعالیت ورزشی به هر منظوری که باشد، مستلزم توجه به سه اصل شدت، مدت و تواتر فعالیت ورزشی است. نوع فعالیت ورزشی نیز از جمله مواردی است که در برخی متون بدان اشاره شده است. درصورت به کارگیری صحیح شدت و مدت کار، سازگاریهای بیولوژیکی در قالب افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی (Vo2max)، آستانه بی‌هوازی و صرفه‌جویی جلوه‌گر می‌شود. به طور کلی، مدت فعالیت ورزشی با شدت فعالیت ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو در تلفیق این دو برای دستیابی به سازگاریهای بیولوژیکی موردنظر، یکی از روشهای زیر استفاده می‌شود: فعالیتهای با مدت متوسط (30 تا 60 دقیقه) و شدت زیاد (اندکی زیرآستانه بی‌هوازی، تقریبا 75 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه). فعالیتهای با مدت متوسط (4 تا 10 دقیقه) و شدت زیاد (اندکی بالای آستانه بی‌هوازی، تقریبا 75 تا 95 درصد ضربان قلب بیشینه). فعالیتهای کوتاه مدت (30 ثانیه تا 3 دقیقه) و خیلی شدید (در وضعیت Vo2max، تقریبا 100 درصد ضربان قلب بیشینه). لازم به یادآوری است که سهم هر یک از روشهای یاد شده در برنامه کلی تمرینهای گروه‌های هدف، فرق می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"به طور کلی، مدت فعالیت ورزشی با شدت فعالیت ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو در تلفیق این دو برای دستیابی به سازگاریهای بیولوژیکی موردنظر، یکی از روشهای زیر استفاده می‌شود: فعالیتهای با مدت متوسط (30 تا 60 دقیقه) و شدت زیاد (اندکی زیرآستانه بی‌هوازی، تقریبا 75 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه). در آن دسته از برنامه‌های ورزشی که با هدف گسترش آمادگی بدنی و ورزشی طراحی می‌شود، اجزای اصلی مورد توجه عبارت است از: شدت فعالیت، مدت فعالیت، تواتر (تکرار) و نوع فعالیت ورزشی، در حالی که در قراردادهای (پروتکلهای) تمرینی، اجزای اصلی درگیر در قرارداد به این شرح است: انتخاب فعالیت، مدت فعالیت، شدت فعالیت، اصل پیشرفت، تمرینهای مقاومتی و تمرینهای انعطاف‌پذیری (جدول 1). اگر شدت تمرینهای ورزشی خیلی زیاد باشد به طوری که ورزشکار نتواند منابع انرژی خود را بخوبی ترمیم کند و آثار ناشی از سختی کار را در یک دوره طولانی تمرین (فصل تمرین) برطرف سازد (محدود بودن زمان بازیافت)، ورزشکار دچار بیش‌تمرینی (1) شده که پیامد آن خستگی مزمن و افزایش آسیب‌پذیری و غیبت در تمرین است. بر این اساس، هالی معتقد است برنامه تمرینی سالیانه باید 3 مرحله داشته باشد: 3ـ1ـ مرحله اول مرحله اول که موسوم به دوره غیرمسابقه‌ای است، شامل چند ماه فعالیت ورزشی با شدت متوسط و مدت طولانی (60 دقیقه و یا بیشتر) می‌شود. یادداشتها 1- Overtraining 2- MacDougall 3- Tabata 4- Lindsay 5- Rodas 6- Hawley 7- Stepto فهرست منابع 1- Hawley, J. 4- Lindsay FH, Hawley JA, Myburgh KH, Schomer HH, Noakes TD, Dennis SC (1996)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.