Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه روایت در تفسیر قرآن با تأکید بر دیدگاه آیت الله‌ معرفت

نویسنده:

(20 صفحه - از 67 تا 86)

کلیدواژه ها : روایات ،تفسیر ،تفسیر نقلی

کلید واژه های ماشینی : حجیت ،حجیت خبر واحد ،روایات ،تفسیر ،قرآن ،خبر واحد ،احادیث ،روایات در تفسیر قرآن ،حجیت روایات در تفسیر قرآن ،ادله حجیت خبر واحد ،تعبد ،دیدگاه ،عدم حجیت روایات تفسیری ،اعتبار ،عدم حجیت روایات غیر فقهی ،دیدگاه موافقان حجیت روایات تفسیری ،عدم حجیت خبر واحد ،عدم حجیت احادیث غیر فقهی ،اعتبار و حجیت خبر واحد ،فقهی ،حجیت اخبار غیر فقهی ،مقاله حجیت اخبار و احادیث ،تفسیر آیات قرآن ،احکام ،حجیت خبر واحد در تفسیر ،روایات تفسیری ،احادیث در تفسیر قرآن ،تفسیر آیات ،احکام شرعی ،حجیت خبر در تفسیر

در این مقاله حجیت اخبار و احادیث در تفسیر قرآن کریم پرداخته شده است و دلائل مثبتین و منتقدین این دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دیدگاه مرحوم شیخ طوسی، نائینی، آقا ضیاء عراقی، علامه طباطبائی، فاضل لنکرانی، سبحانی، خوئی، به تفصیل طرح و نقد و بررسی شده است. در نهایت مؤلف به حجیت روایات در تفسیر قرآن قائل شده‌است و به این نتیجه رسیده‌اند که حتی کسانی که معتقد به حجیت خبر در تفسیر نیستند، عملا به روایات توجه نموده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"خلاصهبه دلیل استواری سخن موافقان حجیت روایات تفسیری ما نیز این نظر را بر می‌گزییم و می‌گوییم: با تکیه بر مهم ترین دلیل حجیت خبر واحد یعنی سیره وروش عقلاء بدون هیچ تردیدی روایات تفسیری از حجیت برخوردار بوده و معتبر می‌باشند، چرا که می‌دانیم عقلاء در همه امور خویش، بدون توجه به اینکه دارای اثر عملی باشد یا نباشد، عملا خبر واحد را اخذ کرده و با دیده اعتبار به آن می‌نگریسته‌اند، بنابراین همه کسانی که دلیل اعتبار خبر واحد را سیره عقلا می‌دانند، باید حجیت عام و گسترده آن را در همه موارد نیز بپذیرند و اگر کسانی برای اثبات حجیت خبر واحد نه به سیره عقلا و بلکه به آیات و روایات تمسک کنند، باز هم می‌گوییم بدون تردید آیات و روایات اعتبار این گونه احادیث را امضاء کرده‌اند و فرقی میان آنجا که اثر شرعی بر آن مترتب باشد یا نباشد نگذاشته‌اند، حال می‌گوییم حتی اگر قدری تنزل کنیم و این را بپذیریم که در حجیت خبر واحد، داشتن اثر شرعی شرط شده است باز می‌گوییم، با توسعه قائل شدن برای اثر، می‌توان حجیت این گونه احادیث را ثابت کرد، چون می‌گوییم معتبر دانستن این احادیث دارای اثر است و آن اثر عبارت از این است که استناد این روایات به معصوم را درست می‌کنیم، به تعبیر دیگر می‌گوییم: همین که ما با قائل شدن به حجیت روایات تفسیری می‌توانیم، مفاد آنها را به معصوم علیهم‌السلام نسبت دهیم و بگوییم: برداشت و تفسیر و بیان امام علیه‌السلام پیرامون این آیه چنین و چنان است خود این یک اثر معتنابه و مهم است، چون ما به وسیله آن برداشت و فهم امام را پیرامون آیات قرآن کشف می‌نماییم، پس بدون هیچ شبهه‌ای، روایات تفسیری از حجیت برخوردار بوده و از این جهت فرقی میان آنها و سایر روایات وجود ندارد، و در نتیجه با قائل شدن به حجیت این گونه احادیث، مجموعه‌ای عظیم از معارف قرآنی به روی ما گشوده شده و از بیانات راهگشای معصومین نسبت به آیات قرآنی بهره‌مند می‌شویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.