Skip to main content
فهرست مقالات

حسرت زدگی، پسامدرنیسم و نقد فرهنگ توده

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 247 تا 264)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ، فرهنگ توده، مدرن، نقد فرهنگ توده، حسرت‌زدگی، نیچه، برتر، اجتماعی، هنر، فرهنگ برتر

خلاصه ماشینی: "حاصل کثرت‌گرایی فرهنگی پسامدرن،در همهء موارد تضعیف پایهء ادعاهای سرآمدان فرهنگ برتر است که آن را معیار برتری از نظر زیباشناسی‌ می‌دانند3بنابراین استعارهء غالب یا شیوهء تفکر غالب در نظریهء انتقادی معاصر ناگزیر حسرت‌زده( ciglatson )است،زیرا سنجش نقادانه باید گذشته‌نگر باشد. شرحی از استعارهء حسرت‌زدگی را نیز باید به این دسته از پاسخهایی که به سنت مکتب فرانکفورت داده‌ شده است اضافه کنیم-که جایگاهی بسیار ضد مدرن برای نقد فرهنگ است-تا بدانیم‌ تضمکنات بنیادی پسامدرنیسم کدام‌اند. نیچه انواع و اقسام نیست‌انگاری را در جامعهء مدرن درک و تحلیل کرد؛این انوع شامل‌ تأثیرات سوء دولت آلمان و ایدئولوژیهایش،ادامهء فلسفهء مسیحیت و انکار زندگی به دست آن، آرمان زهد و بروز انحطاط در هنر و فرهنگ بود که نمایندگان اصلی آن واگنر و بودلر بودند. واپسین میراث‌ فکری نیچه این تصور بود که عقل نه تنها شیوه‌ای رهایی‌بخش برای آزاد کردن انسان از تنگناهای‌ غیر ضرور نیست،بلکه در حقیقت جزء اساسی و ضروری قفس آهنین و جامعهء رسمی است. بل‌ که تأکید خاصی بر اهمیت افکار نیچه دارد می‌گوید که ویژگیهای دورهء مدرن دنیوی شدن فرهنگ‌ یعنی مرگ خدای مسیحی،از بین رفتن مفهوم دوزخ و فروریختن نظامهای دیرین رستگاری‌ انسان بود. 34 بوردیو این نظر را نسبت به آثار برابری‌طلبانهء فرهنگ توده رد می‌کند و با طرح موضوع‌ سرمایهء فرهنگی نشان می‌دهد که چه رابطهء عمیقی بین تداوم نابرابری اقتصادی و نابرابری‌ فرهنگی هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.