Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت و قلمرو تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده: ؛

پاييز 1380 - شماره 28 (11 صفحه - از 23 تا 33)

کلیدواژه ها : تعلیم و تربیت اسلامی (نگرش‌های موجود در تعلیم و تربیت اسلامی) ،تاریخچه تعلیم و تربیت اسلامی ،روشهای تحقیق در تعلیم و تربیت اسلامی ،رابطه تعلیم و تربیت اسلامی با سایر رشته‌های علوم تربیتی

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت اسلامی ،تعلیم و تربیت ،تربیت اسلامی ،متون دینی ،نظامی استنباطی ،دینی ،تربیتی ،استنباطی ،مسائل تعلیم و تربیت ،بررسی آثار دانشمندان مسلمان ،علوم تربیتی ،متون اسلامی ،برآن ،سایر رشته‌های علوم تربیتی ،روشهای تحقیق ،متون دینی اسلام ،روشهای تجربی ،روشهای تحقیق در تعلیم ،مباحث مربوط به تعلیم ،تاریخچه تعلیم و تربیت ،حوزه عملی تعلیم ،آثار دانشمندان مسلمان ،دانشمندان مسلمان ،تحقیق تجربی ،رشته‌های علوم ،عملی تعلیم ،نوشتار سعی برآن ،الگوهای علمی ،مذکور ،باب تعلیم و تربیت

سه نگرش در تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد. در نگرش نخست تعلیم و تربیت اسلامی به منزله نظامی توصیفی است که از طریق بررسی آثار دانشمندان مسلمان می‌توان بدان دست یافت. در نگرش دوم، نظامی استنباطی است که بر اساس آن، می‌توان با استفاده از متون دینی برای همه مسائل تعلیم و تربیت، پاسخی فراهم آورد. در نگرش سوم، تعلیم و تربیت اسلامی به منزله نظامی استنباطی ـ تأسیسی تلقی شده است که در آن برخی مسائل و مباحث مربوط به تعلیم و تربیت از متون اسلامی استخراج می‌شود و دسترسی به برخی موارد دیگر بر اساس روشهای تجربی و پیش‌فرض‌های دینی، انجام می‌گیرد. در این نوشتار سعی برآن است که با عنایت به مطالب فوق، بااشاره‌ای کوتاه به ماهیت و تاریخچه تعلیم و تربیت اسلامی به منزله رشته‌ای دانشگاهی، روشهای تحقیق و دستاوردهای آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.