Skip to main content
فهرست مقالات

مسجد در آئینه هنر اسلامی

نویسنده:

(10 صفحه - از 65 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : مساجد، معماری، اسلامی، طاقها، هنر اسلامی، معماری مساجد، دینی، فضایی، مسجد در آئینه هنر، کلیسا

خلاصه ماشینی:

"» (1) بورکهارت می‌نویسد: «در حالی که شبستان دراز و مستطیل‌شکل کلیساها اساسا راهی است که انسان را از عالم خارج به سکوی مخصوص عبادت در کلیسا هدایت می‌کند و گنبدهای مسیحی یا به آسمان صعود می‌کنند یا به سکوی عبادت در کلیسا نزول می‌کنند و کل معماری کلیسا برای مؤمن حاکی از این معناست که حضور ربانی از اجرای مراسم عشای ربانی در سکوی عبادت فیضان می‌یابد، درست مانند نوری که در میان تاریکی می‌تابد. اما از آنجا که در دوره امویه اولین مساجد با بهره‌گیری از هنر ملل مغلوب اسلام ساخته شدند، این اصول را می‌بایستی با روایت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در باب عرش الهی و نیز ساختمان مکعب شکل کعبه بر ماده بناها تحمیل می‌کردند تا صورت اسلامی می‌یافت. مقصود معمار در ساختمان مساجد ایجاد فضایی است که صلح و آرامش و هماهنگی طبیعت بکر و دست نخورده را از طریق انحلال و از بین بردن کشش و عدم تعادل، فضایی عادی به وجود آورد؛ لکن همین امر موجب ایجاد فضایی می‌شود فوق فضای حیات عادی بشری و به همین جهت، با ورود در این فضا انسان خود را در مقابل ابدیتی خاص احساس می‌کند، مافوق زمان و صیرورت و کشمکشهای حیات دنیوی، در فضایی که روح در آن بار دیگر آرامش فطری خود را باز می‌یابد. ای بسا شگفت نماید که عنصری مانند محراب که در هر صورت وسیله‌ای است برای آداب نماز، کانون مظهریتی غنی و عمیق شود؛ ولی این دلیلی است استوار بر پیوند میان هنر مقدس و معنویت دین که معرفت باطن آن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.