Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی اندیشه های آموزشی اقبال لاهوری

نویسنده: ؛

پاييز 1380 - شماره 28 (14 صفحه - از 110 تا 123)

کلیدواژه ها : فلسفه آموزش و پرورش ،تعالی فردی ،انسان کامل ،خود ازلی ،تربیتخویشتن ،فردیت ،لیبرالیسم آموزشی ،کمال‌جویی ،واقع‌گرایی ،آرمان‌گرایی ،تعالیم اخلاقی ،زیبایی‌شناسی ،عقل

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،فردیت ،اقبال در باب فردیت ،فردیت در آموزش ،باب فردیت در آموزش ،تعلیم و تربیت ،اندیشه‌های اقبال ،متفکر اسلامی ،انسان کامل ،وظیفه آموزش و پرورش ،نیروی خودآگاه انسان ،تعالی فردی ،انسانی اصیل ،بررسی قرار می‌دهد ،وظیفه آموزش ،تحکیم شخصیت ،مورد بررسی ،یافته‌های علمی ،قرار می‌دهد ،نشان می‌دهد

بی‌شک علامه محمد اقبال لاهوری، فیلسوف بزرگ شبه‌قاره هند در قرن بیستم، یکی از منادیان اصلی بازگشت خویشتن و احیای تفکر اسلامی در عصر حاضر است. این مقاله پس از معرفی اجمالی شخصیت این متفکر اسلامی، آرای آموزشی او را مورد بررسی قرار می‌دهد. وظیفه آموزش و پرورش از نظر اقبال، آفرینش انسانی اصیل است که می‌تواند برای خود به طور مستقل بیندیشد. از نظر وی، آزادی برای تعلیم شخصیت چنین فردی ضرورت دارد، زیرا در صورت نبود آزادی، حتی به فرض خلاق بودن انسان، وی توانایی ابراز آن را ندارد. این مقاله در ادامه به بحث از اندیشه اقبال در باب فردیت در آموزش و پرورش می‌پردازد و دیدگاههای وی و صاحب‌نظرانی را که در باره او به تحقیق پرداخته‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.