Skip to main content
فهرست مقالات

در آیینه معنویت - تربیت علوی

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 187 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، اخلاق، انسان، مکتب بدترین دشمن انسان نفس، امام علی ( ع )، قرآن، نفس، اسلامی، نهج‌البلاغه، خدا، حکمت، حسن، دنیا، روح، تربیت اسلامی، مکتب تربیتی امام علی، تربیت علوی، تربیت انسان، انسان‌های صالح، پارسایی، ابعاد روحی و مکارم اخلاقی، تربیت انسانهای صالح، عمل، غررالحکم، حسن معاشرت، الگوی تربیتی اسلام، نمونه کامل انسان الهی، حافظ قرآن، اخلاق اسلامی، محاسبه نفس

خلاصه ماشینی: "در نهج‌البلاغه و در کلام امام علی(ع) که همه‌چیز رنگ و بوی الهی دارد، طبعا روشها، ابزارها، مواد، مراحل، عوامل و اهداف تربیت نیز خداگونه و به منظور تکامل انسان، تصفیه روح، رهایی از بندگی غیرخدا و مبارزه با نفس اماره است. بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند چو عضوی به‌درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی (گلستان سعدی) اگر بپذیریم که تربیت به معنای آموزش آداب پسندیده و تخلق به اخلاق نیکوست یا اگر آن را به تغییرات مطلوب و همه جانبه در ابعاد مختلف وجود انسان برای نیل به کمال تعبیر کنیم، از کلام و مرام آقا امیرالمؤمنین می‌توان روش‌هایی را برای تربیت انسانهای صالح، متعهد و کارآمد دریافت کرد که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنیم: 1. در نظام تربیتی اسلام «حسن عمل» مورد نظر است نه کثرت آن؛ چنانکه امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه: «لیبلوکم ایکم احسن عملا»(ملک، آیه 2) می‌فرماید: «لیس یعنی اکثر عملا ولکن اصوبکم عملا و انما الاصابة خشیة‌الله و النیة الصادقة؛ منظور این نیست که چه کسی بیشتر عمل می‌کند، بلکه مراد آن است که چه کس بهتر عمل می‌کند و صحت عمل آنها ناشی از خشیت الهی و نیت صادقانه است» (حکیمی، الحیاة، ج1، ص272). همانا زاهدان در دنیا دل‌هایشان از ترس خدا می‌گرید، اگر چه به ظاهر خندانند و اندوهشان از عذاب الهی سخت است، اگرچه در نظرها شادمانند و به جهت تقصیر در بندگی، خشم ایشان بر خویشتن بسیار است هر چند به سبب آنچه به آنان روزی داده شده است، نیکویی حالشان مورد غبطه دیگران است (نهج‌البلاغه، خطبه 113)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.