Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه راهکارهایی جهت بهبود فرآیند صدور بیمه عمر با روش شش سیگما

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (26 صفحه - از 60 تا 85)

کلیدواژه ها :

شش سیگما ،چرخه‌ DMAIC ،فرآیند صدور بیمه عمر

کلید واژه های ماشینی : بهبود فرآیند صدور بیمه عمر، شش سیگما، بیمه، فرآیند، جهت بهبود فرآیند صدور بیمه، روش شش سیگما، فرآیند صدور بیمه عمر ارائه‌شده، بهبود، صدور بیمه عمر با روش، راهکارهایی جهت بهبود فرآیند صدور

شرایط ویژه اقتصادی که امروزه بر رقابت بین شرکت‌ها حاکم است،نیاز مبرمی را به استفاده از ابزارهای بهبود کیفیت ایجاب می‌کند.شش سیگما براساس اصول‌ علمی تایید شده‌ای بنا شده است که در آن با طی کردن چرخه‌ای متشکل از مراحل‌ تعریف،اندازه‌گیری،تحلیل،بهبود و کنترل،می‌توان مسائل و مشکلات را به‌طور ساختار یافته‌ای حل نموده و موجبات افزایش کیفیت را فراهم آورد.در این مقاله‌ با استفاده از روش‌ DMAIC ابتدا فرآیند صدور بیمه‌نامه عمر شناسایی شده و سپس به اندازه‌گیری دقیق فرآیند پرداخته شده است.در این مرحله،مشکلاتی‌ مانند دیرکرد صدور بیمه‌نامه،اشتباهات متعدد درصدور،نبود جدول مرگ‌ومیر منطقه‌ای و...مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.در مرحله بعد،انالیز فرآیند صورت‌ گرفته و سپس ایده‌هایی برای بهبود ارائه شده است.در نهایت،راه‌حل‌هایی نظیر ایجاد"مرکز پاسخگویی تلفنی‌"،ایجاد یک پایگاه داده مرکزی برای گردآوری و انتقال گزارشات لازم،ایجاد شعبه‌های الکترونیکی دریافت اقساط و امکان‌ خریداری بیمه‌نامه‌های کم‌سرمایه به صورت الکترونیکی،برای بهبود فرآیند صدور بیمه عمر ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در نهایت،راه‌حل‌هایی نظیر ایجاد"مرکز پاسخگویی تلفنی‌"،ایجاد یک پایگاه داده مرکزی برای گردآوری و انتقال گزارشات لازم،ایجاد شعبه‌های الکترونیکی دریافت اقساط و امکان‌ خریداری بیمه‌نامه‌های کم‌سرمایه به صورت الکترونیکی،برای بهبود فرآیند صدور بیمه عمر ارائه شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به این که در صنعت بیمه،فرآیند صدور بیمه‌نامه از مهم‌ترین فرآیندهاست‌ لذا بهبود در این فرآیند می‌تواند با هدف رضایت مشتریان در واقع مفهوم افزایش‌ کیفیت را برای صنعت بیمه به وجود آورد. در این حالت،احتمال رخ دادن هر نقص به‌ طریق زیر محاسبه می‌شود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) این تفاوت بین احتمال رخداد نقص که در بالا محاسبه گردید(2 خطا در میلیارد) با مقداری که به عنوان هدف شش سیگما معرفی شد،از آنجا ناشی می‌شود که هنگام‌ محاسبهء تعداد نقص در میلیون،میانگین فرآیند را با 1/5 سیگما انحراف از هدف تعیین‌ شده در نظر می‌گیرند. متدولوژی تحقیق برای شناسایی عوامل مهم در فرآیند،ابتدا جدول‌1 SIPOC از فرایند استخراج شد (جدول 1)،سپس فرآیند انجام شده به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گرفت و نمودار جریان فرآیند رسم گردید(پیوست 1). سطح سیگمای فرآیند در سال 48(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای تعیین قابلیت فرآیند باتوجه به این که میزان سطوح سیگما در ماه‌های مختلف‌ اختلاف کمی با یکدیگر داشتند،بنابراین قابلیت فرآیند به صورت سالانه محاسبه‌ (1). در نهایت از ایده‌های ارائه شده برای بهبود در فرآیند،4 مورد در سطح اطمینان 5 درصد تأیید شد، فاکتورهای‌ C و F,A,B در شکل(6)،یعنی ایجاد یک مرکز پاسخگویی تلفنی برای‌ مشاوره با مشتریان،ایجاد رابطهء الکترونیکی با مرکز و شعبه‌ها،ایجاد یک پایگاه داده‌ مرکزی برای انتقال گزارش‌های پزشکی و جوابیه آنها و ایجاد شعبه‌های الکترونیکی‌ دریافت اقساط مورد تایید قرار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.