Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به فلسفه ویتگنشتاین

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 16 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : ویتگنشتاین، فلسفه ویتگنشتاین، گزاره، فلسفه، راسل، زبان، واقع، جمله، متافیزیک، اسم

خلاصه ماشینی:

"8 ـ به نظر ویتگنشتاین صورت منطقی فقط قابل ارائه است، نه قابل بیان به لفظ، زیرا هرگزاره وضع معینی از امور را خبرمی‌دهد، لذا باید دارای همان صورت منطقی باشد که در واقع هست، و برای اینکه ببینیم گزاره‌ای صادق است یا نه،بایستی با واقعی مطابق هست یانه، ولی برای سنجش آن با واقع بایستی نخست معنای آنرابفهمیم، از اینرو هیچ گزاره‌ای نمی تواند از معنی خود خبر بدهد یعنی نمی‌تواند چیزی درباره صورت منطقی‌اش بگوید. 10ـ ویتگنشتاین گزاره‌ها رابه سه نوع تقسیم می‌کند: نخست گزاره‌هائی هستند که همیشه صادق‌اند،یعنی به ازاء هرارزشی که به گزاره‌های بدوی تشکیل دهنده آن داده میشود، صادق است مانند گزاره: «باران می‌آید یا باران نمی‌آید»، که بصورت Pنقیض V P می‌باشد جدول ارزش آن چنین است: این گزاره‌ها را همانگونه «یا همیشه برقرار،یا تحصیل حاصل،یا تکراری» Tautologie می‌نامد،تمام گزاره‌های منطق و ریاضیات از این قبیل‌اند، زیرااین قضایابا واقع سروکارندارند،در واقع یاباران می‌بارد یا باران نمی‌بارد،اما «باران می‌بارد یا نمی‌بارد» در واقع نیست بلکه یک نحوه وجود منطقی است و لذا همیشه صادق است، به بیان دیگر: این گزاره همه احتمالات واقع را جمع کرده و لذا همه احتمالات با هم در خارج نیستند،به همین جهت صدق این گزاره‌ها مستقل از واقع می‌باشد و لازم نیست برای تحقیق از صدق آن به تجربه رجوع کرد، همچنین گـزاره‌های ریـاضی هم چـیز جـدیدی برای مانمی‌دهند،مثلا در 4 =2 + 2 ،بعد علامت تساوی همان قبل‌اش می‌باشد و ازاینرو تحصیل حاصل می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.