Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه صنعتی و نقش انجمن های خانه و مدرسه در نظام آموزشی

سخنران:

(5 صفحه - از 78 تا 82)

خلاصه ماشینی:

"همکاری خانه و مدرسه‌ 4-اگر تصدیق کنیم که هدف مدرسه جدید،پرورش شخصیت و کمک به بروز ظهور استعدادات هر فرد و نیل آن به بالاترین مراحل کمال خویش است،باید همان دم این حکم‌ را نیز بپذیریم که مشاوره و تبادل‌نظر مستمر میان اولیاء و معلمان نهایت ضرورت را دارد زیرا از یک طرف پدر و مادر،کودک و نوجوانان خود را از نزدیک و از درون بهتر و بیشتر می‌شناسند و سوابق زندگی و رشد و تکامل او را شاهدی صادق هستند و از طرف دیگر معلم با آگاهی به‌ رموز تعلیم و تربیت و روانشناسی کودکان و نوجوانان و امکان مقایسه هر فرد به فرد دیگر با واقع‌بینی و عینیت،قادر است که داوری عادلانه‌تری در مورد هریک از معلمان خویش بکند. 13-با اهمیت استثنائی آموزش و پرورش قبل از دبستان در رشد بعدی استعدادها و شخصیت فرد،این سئوال مطرح میشود که چرا نتوان هم انجمن خانه و مدرسه و هم بخصوص‌ انجمن اولیاء و مربیان را برای تقویت و تشیید این مرحله از تعلیم و تربیت به مدد خواست و تجهیز کرد؟ نظم و استمرار در همکاری میان خانه و مدرسه‌ 14-ممکن است که به خاطر مستمعان ارجمند بگذرد که چگونه ایفای چنین نقش‌های‌ دشواری،از عهده انجمن‌های خانه و مدرسه که سالی فقط چند بار آنهم به مناسبت وقایع خاصی‌ چون ارتقاء شاگردان از کلاسی به کلاس بالاتر یا برگذاری جشن‌های ملی و ورزشی و مانند آن اجتماع میکنند برمی‌آید؟این سئوال پرسشی بمورد است و جواب آن این است که‌ انجمن‌های مورد اشاره باید بیشتر از پیش منتظم و متشکل شود و بجای روابط اتفاقی و گاه‌گاهی‌ روابط منظم و مستمر را میان پدران و مادران و مسئولان و معلمان مدارس برقرار سازد و در طول‌ سال پیوسته کتبا و شفاها اولیاء را در جریان پیشرفت تحصیلی فرزندنشان بگذارد و علاوه بر مواقع استثنائی چون جشن پایان سال تحصیلی،موجبات مشارکت اولیاءرا در امور مدرسه‌ فراهم کند و با مدد انجمن‌های اولیاء و مربیان،کلاسهائی برای افزایش معرفت و بصیرت‌ تربیتی پدران و مادران ترتیب دهد زیرا ایفای درست نقش پدری و مادری هم مستلزم‌ یادگیری‌های است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.