Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل قرآن

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 44 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، قرآن، روایات، قرآن کریم، تأویل قرآن، آیه کریمه، وعد، وعیدهای، مصداق، ضمیر، معانی باطنی آیات کریمه، آیات متشابه، معانی، ظاهر، آخرت، مراد واقعی آیات متشابه، وعیدهای قرآن کریم، باطنی، مراد، تفسیر، تأویله، طلب، معنای مقصود از آیات متشابه، وعیدهای قرآن کریم درمورد آخرت، کلام، آیه و روایتی تأویل قرآن، علم، معنای باطنی آیات کریمه، حدیث، مقصود از آیات متشابه

خلاصه ماشینی: "بعد از ملاحظه کلمات لغت‌شناسان و مفسرین و تتبع درمعانی مستعمل فیه تأویل در استعمالات قرآن و روایات، به مطالعه ودقت در مواردی که تأویل درمورد قرآن کریم به‌کار رفته‌است، پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که تأویل قرآن درلسان آیات کریمه و روایات شریفه عبارت است از: معانی و مصادیقی از آیات کریمه که برای غیر راسخان در علم (نبی‌اکرم - صلی‌الله علیه وآله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم‌السلام ـ) ظاهر نمی‌باشد و فهمیدن آن طبق اصول محاوره میسر نیست و آن معانی و مقاصد مزبور چند قسم است: الف ـ معنای حقیقی و مراد واقعی آیات متشابه. به هرحال، اظهر، آن است که مراد از تأویل قرآن در این آیه کریمه، همان مصداق خارجی و تجسم عینی خبرها و وعد و وعیدهایی است که قران کریم در زمینه آخرت بیان داشته است و ماهیت آنها دراین جهان برای انسان پنهان است؛ چه مرجع ضمیر، به قرینه سیاق و اینکه محور کلام قیامت و خبرهای مربوط به آن است، «ما وعدبه فی‌القرآن» باشد و چه مرجع، «کتاب» باشد به لحاظ اشتمالش برآن وعد و وعیدها؛ و: «بل کذبوابمالم یحیطوابعلمه ولمایأتهم‌تأویله‌کذلک کذب‌الذین من‌قبلهم‌فانظرکیف کان عاقبة‌الظالمین» (یونس: 39) در این آیه اکثریت قریب به اتفاق مفسرین ضمیر «تأویله» را به «مالم‌یحیطوا» ارجاع داده‌اندولی «قرطبی» ضمیر را به تکذیب که مصدر «کذبوا» می‌باشدبرگردانده‌است، زیرا در تفسیر «ولمایأتهم تأویله» می‌نویسد: «ای ولمایأتهم حقیقة عاقبة التکذیب من نزول العذاب بهم» در این عبارت، تأویل به حقیقت خارجی «عاقبت»، معنی شده و ضمیر به «تکذیب» ارجاع داده‌شده‌است؛ بدیهی است طبق تفسیر مذکور، این آیه از زمره آیاتی که تأویل در آنها درمورد قرآن کریم به‌کار رفته است، خارج خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.