Skip to main content
فهرست مقالات

مکانیزم بازار و آزادسازی تجاری

مصاحبه شونده:

ISC (4 صفحه - از 23 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : مکانیزم بازار و آزادسازی تجاری، صادرات، صادرات غیرنفتی، اقتصاد، سیاست جایگزینی واردات، اقتصاد بدون نفت، توسعه صادرات، صادرات غیرنفتی ایران، توسعه صادرات غیرنفتی، مزیت‌های نسبی کالاهای صادراتی، ارز، سیاست‌های برونگرا و آزادسازی تجاری، سیاست جایگزینی واردات در ایران، تولید، صادرات کشور، الگوی قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی، الگوی اقتصاد بدون نفت، کالاهای صادراتی، تولید کالاهای صادراتی، اجرایی، ایران، سیاست‌های برونگرا، صادرات محصولات، مزیت‌های نسبی در اقتصاد کشور، افزایش ارزش صادرات کشور، صادرات غیرنفتی مشخص، الگوی جایگزینی واردات، اقتصاد ایران، درآمد صادرات، دکتر مجید صباغ کرمانی

خلاصه ماشینی: "در این گزارش با دکتر مجید صباغ کرمانی،مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بازرگانی و دبیر کمیتۀ بررسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی گفت‌وگویی داریم پیرامون الگوهای توسعۀ اقتصادی،اقتصاد برونگرا و شیوه‌های اجرایی پیاده نمودن طرح اقتصاد بدون نفت. دکتر مجید صباغ کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی» برونگرا،آن است که سیاست‌گذاران اقتصاد کشور آن را قبول داشته و به مکانیزم بازار و آزادسازی تجاری عقیده داشته باشند تا بتوانند خودبه‌خود در این راه گام بردارند. وی دربارۀ این موضوع که آزادسازی تجاری چگونه در ایران قابل اجراست، گفت:دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارتخانه‌های نفت،صنایع،کشاورزی، معادن و فلزات و بازرگانی،می‌بایست مطالعات خود را آغاز کنند و مزیت‌های نسبی کالاهای صادراتی در دو بخش تولید و تجارت را بررسی نمایند. وی گفت:تجربه نشان داده است که سیاست جایگزینی واردات،کارآیی لازم را نداشته است،زیرا به لحاظ فقدان رقابت در بازار داخلی،کیفیت کالاها کاهش می‌یابد، قیمت‌های بالاتری به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود و بنگاه‌های تولیدی نیز انگیزۀ زیادی برای دسترسی به بازارهای خارجی ندارند،از شرایط این بازارها مطلع(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمی‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.