Skip to main content
فهرست مقالات

نقش اطلاع رسانی در تجارت

(4 صفحه - از 4 تا 7)

اطلاعات در دنیای کنونی تجارت‌ جهانی که با رقابت فشرده و تنگاتنگ‌ غول‌های تجاری همراه است،نقش مؤثر و کارسازی دارد،به گونه‌ای که شریان‌ حیات اقتصادی ملل جهان تلقی می‌شود. دسترسی به اطلاعات درست و به‌هنگام در سیاست‌گذاری،برنامه‌ریزی و فعالیت‌های تجاری نقش کلیدی دارد و آن‌گروه از کشورها که به سیستم‌های‌ رایانه‌ای مجهز می‌شوند،قادر هستند که از اطلاعات به موقع برای فعالیت‌های‌ اقتصادی-تجاری خود به نحو مطلوب‌ بهره بگیرند و ضمن تداوم مسیر توسعه و رشد پایدار اقتصادی،سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهند. جمهوری اسلامی ایران،در دوران سازندگی،سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ساختار اقتصاد کشور انجام داده و اکنون زمینهء شکوفایی‌ تولید(در بخش‌های مختلف)فراهم شده است.اما استفاده از ظرفیت‌های موجود و تداوم روند سرمایه‌گذاری-تولید-اشتغال، اکنون به افزایش سهم ایران در تجارت بین المللی بستگی دارد و حضور مؤثر در این عرصه نیز ابزارهای خاص خود را می‌طلبد. مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،وابسته به وزارت بازرگانی در سال‌های اخیر گام‌های اصلی در نوین‌سازی روش‌های‌ کسب اطلاعات تجاری را با ایجاد شبکه آگاه‌گر بازرگانی برداشته است.با این وصف برای حضور مؤثر در صحنه‌های تجارت بین المللی، لازم است استفاده از این امکانات همه‌گیر شود و گسترش یابد.در این راستا نیز سمینارهای متعددی را برگزار نموده است.امید آنکه با برگزاری این سمینارها،دست‌اندرکاران تجارت بیش از پیش با خدمات نوین تجاری آشنا شده و شیوه‌های سنتی تجارت را کنار نهاده و به‌استفاده از شیوه‌های نوین رایانه‌ای روی آورند. دراین گزارش،مشروح گفت‌وگوی خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»با یکی از کارشناسان بازرگانی،به نظرتان می‌رسد.

خلاصه ماشینی:

"ریشه‌یابی علت شکست دخالت دولت نیز نشان می‌دهد که مدیریت دولتی اطلاع مردم لازم را از وضعیت اقتصادی یا شرایط اقتصادی به صورت به هنگام ندارد و علایم و نشانه‌های اقتصادی به‌موقع به تصمیم‌گیرندگان نمی‌رسد،زیرا رابطه دایم و متغیر اقتصادی و پروسه تصمیم‌گیری بسیار طولانی است و لذا درجه انعطاف‌پذیری بسیار پایین می‌باشد. وی با اشاره به نبود شرایط رقابت کامل در بازار و توزیع نابرابر اطلاعات بین عاملان اقتصادی،اظهار داشت:آنچه در واقعیت اقتصاد بیشترین فراوانی را دارد،«محدودیت اطلاعات»است و به لحاظ همین مدیریت،تعادل اقتصادی وجود ندارد یا پایدار نمی‌باشد و یا با عدم کارآیی همراه است. وی با اشاره به مشارکت فعال ایران در نظام بین المللی تبادل الکترونیکی اطلاعات گفت:عاملان اقتصادی در کشور به ویژه در زمینۀ صادرات به عضویت این نظام درآیند و از صرفه‌های اقتصادی ناشی از بهره‌گیری آن استفاده کنند تا قدرت رقابت محصولات صادراتی در بازارهای جهانی افزایش یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.