Skip to main content
فهرست مقالات

شبکه آگاه گر بازرگانی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 12 تا 15)

تجارت ابزاری مطمئن و مؤثر برای رفع نیازمندی‌های انسان است.تاریخ تمدن بشری نشان می‌دهد،از هنگامی که انسان به‌ کشاورزی روی آورد و بهساخت ابزار از فلز پرداخت،تجارت کالا با کالا یا دادوستد پایاپای،وسیله‌ای برای رفع نیازمندی‌هایش شد. پیشرفت علوم و فنون،رواج صنعت و تولید انبوه کالاها،سبب شد که بازرگانی حیطهء گستره‌تری برای رشد و نمو پیدا کند.در دنیای‌ امروز،میزان رشد سالانه تجارت بین المللی از رشد تولیدات فراتر رفته است.سلانه بیش از چهار هزار میلیارد دلار کالا در سراسر جهان‌ مبادله می‌شود. همچنان‌که علوم و فنون نقش کارآمد خود را در تولید انبوه کالاها متظاهر می‌سازد،فرآیند بازرگانی نیز در دنیای امروز در حال‌ تغییر و تحول است تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان،نیازمندی‌های میلیاردها انسان در سراسر کرهء خاکی را تأمین کند. امروزه تقسیم کار بین المللی براساس مزیت‌های نسبی شکل می‌گیرد و توسعهء تجارت سبب می‌شود که انسان بتواند از تمام‌ استعدادها و پتانسیل‌های اقتصادی موجود در جهان با حد اقل هزینه و به شکل بهینه استفاده نماید.با این وجود،تفاوت فاحش میان‌ کشورهای شمال و جنوب در حجم تولید و سهم تجارت جهانی،تنش‌هایی را میان دو گروه به وجود آورده است،به گونه‌ای که اکنون‌ کشورهای جنوب راه توسعهء اقتصادی را در الگوی رشد صادرات می‌جویند. حتی اگر دولتمردان،سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی در کشورهای در حال توسعه قادر باشند که به بهترین وضع ممکن از امکانات،استعدادها و پتانسیل‌های اقتصاد ملی در زمینهء تولید بهره بگیرند،بدون توسعهء صادرات و رونق تجارت،موفق نخواهند شد که‌ از رشد و توسعهء اقتصادی پایدار برخوردار شوند.لذا همزمان با گسترش تولید،رونق تجارت الزامی است. توجه به این نکته ضروری است که تجارت بین المللی در حال تحولی شگرف و عمیق است و کشورهایی که به تکنولوژی تجارت‌ الکترونیکی نایل نشوند،از محیط تجارت جهانی حذف و منزوی خواهند شد.خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های عظیمی جهت‌ همگانی با تکنولوژی تجارت جهانی،در ایران اسلامی برداشته شده و وزارت بازرگانی توفیق یافته که ابزار تکنولوژی نوین بازرگانی را در اختیار تجار قرار دهد. دربارهء فعالیت‌های وزارت بازرگانی در حیطهء نوین‌سازی فرآیند تجارت داخلی و خارجی و شبکه متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی، خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»با مهندس نصر الله مستوفی عضو هیأت مدیره و معاون اطلاع‌رسانی شرکت خدمات انفورماتیک‌ راهبر،وابسته به مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،گفت‌وگویی انجام داده که باهم می‌خوانیم:

خلاصه ماشینی:

"دربارۀ فعالیت‌های وزارت بازرگانی در حیطۀ نوین‌سازی فرآیند تجارت داخلی و خارجی و شبکه متمرکز اطلاع‌رسانی بازرگانی، خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»با مهندس نصر الله مستوفی عضو هیأت مدیره و معاون اطلاع‌رسانی شرکت خدمات انفورماتیک راهبر،وابسته به مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،گفت‌وگویی انجام داده که باهم می‌خوانیم: شبکه آگاه بازرگانی با توجه به نیاز کشور،ضرورت تبعیت از استانداردهای بین المللی برای همگامی با تجارت جهانی و در اجرای تبصره 26 قانون برنامۀ دوم توسعۀ اقتصادی،ایجاد شد. مهندس مستوفی تصریح کرد:هدف اصلی وزارت بازرگانی، ایجاد تسهیلات تجاری برای تمام بازرگانان کشور است تا آنها بتوانند در اسرع وقت و با کمترین هزینه به اطلاعات تجاری موجود دسترسی یابند. مهندس مستوفی یادآور شد:وزارت بازرگانی این هدف را نیز دنبال می‌کرد که براساس استانداردها و پروتکل‌های بین المللی که از طرف سازمان‌های زیرمجموعۀ سازمان ملل به کلیۀ کشورها دربارۀ تشکیل بستر متشکل و نظام‌یافته اطلاع‌رسانی بازرگانی ارایه می‌شد،شبکه آگاه‌گر بازرگانی را تشکیل دهد تا امکان دسترسی به یک اقتصاد و تجارت توسعه‌یافته فراهم شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.