خلاصه ماشینی:
کمبودها را به پای صادرات نگذاریم مدیر عامل شرکت صادراتی و تجارتی ملی دربارۀ جایگاه و نقش صادرات در تقویت بخش تولید گفت: باید عرض کنم که بعد از انقلاب،دو نظریه متفاوت و متضاد در بخش صادرات وجود داشت و برخی معتقد بودند صادرات به نفع مملکت نیست، بعد از پایان جنگ شرایط و امکانات فراهم گردید و تسهیلاتی هم در امر صادرات به وجود آمد به طوری که در حال حاضر تمام مسؤولین محترم معتقد هستند و تنها راه نجات اقتصاد را در صادرات کالاهای غیر نفتی میدانند.
چشمانداز صادرات کفش برای حضور در بازارهای منطقه باید عرض کنم که نیاز به یک فعالیت گسترده در این خصوص میباشد که گروه صنعتی ملی اقداماتی را به عمل آورده و امیدواریم که در آینده نزدیک این اقدامات به نتیجه برسد.
بازاریابی و بستهبندی از عوامل دیگر که در توسعۀ صادرات مربوط به کالا مؤثر میباشند، باید به بستهبندی اشاره کرد که همیشه در بحث صادرات در تمام دنیا مطرح بوده است و به اصطلاح امروز بستهبندی را میتوان به عنوان زبان کالا و فروشنده خاموش نام برد که متأسفانه این اصل از اصول مهم بازاریابی در کشور ما در بسیاری موارد موردنظر قرار نمیگیرد.