Skip to main content
فهرست مقالات

جستارگرایی روند و توسعه در تغییرات پارادیگمایی مکان ذهنی - زمان عینی در متن پرفرمنس (قسمت اول)

نویسنده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : پرفرمنس، تئاتر، آرتو، متن، هنر، کارگردان گروه پرفرمنس ووستر خانم، تغییرات پارادیگمایی مکان ذهنی، نمایش، زمان عینی در متن پرفرمنس، تماشاگران

خلاصه ماشینی: "مقالات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جستارگرایی روند و توسعه، در تغییرات پارادیگمایی مکان ذهنی-زمان عینی در متن پرفرمنس‌ قسمت اول محسن حسینی آرتو به روایت آرتو در اواخر قرن نوزدهم،هنگامی‌ که آنتوان چخوف«مرغ دریایی»را توسط کنستانتین استانیلاووسکی به‌ روی صحنه می‌آورد و از زبان یکی از پرسوناژهای کلیدی نمایش به عبارتی‌ کوستیا ترپلف جمله‌ای زیبا،بیان‌ می‌کند که شاید خواسته یا ناخواسته‌ مارش تغییر و تحولات،در نوع نگرش و بازخوانی به هنر جدید آن دوران باشد، لااقل به عنوان یک استعاره،می‌توان از آن یاد کرد،هنگامی که ترپلف در پردهء اول کمدی مرغ دریایی می‌گوید: «به سبکها و اشکال نو،احتیاج داریم‌ و اگر نتوانیم به وجودشان بیاوریم‌ بهتر است تئاتری نداشته باشیم. تئاتر تصویری به عنوان‌ هیپوتز صحنه‌ای از برآیند آواها،اصوات،حرکت، موسیقی،ابژکتهای سمعی و بصری در ابعاد فرامعنایی آن مجددا به گوش و چشم هنرمند از سویی و تماشاگران کنجکاو را از سویی دیگر این‌ مکان جدید را فراهم آورد که تئاتر فقط بر زبان‌ گفت‌وگویی(دیالوگ صرف)نیست،بلکه تئاتر می‌تواند به گفت‌وگوی جدلی و سنت دیرینه‌اش‌ دیسکورس نقب دراماتیکی و کانال دراماتورگی‌ نسبت به تماتیک و یا مضمون هنر اجرایی یک‌ اثر زنده«الان و اینجا»51و زیبایی‌شناسی‌61 دریچه‌های فکورانه‌تری را برای علم تئاتر، به ویژه در روند پژوهشی آن بگشاید،بدیهی‌ است تئاتر به سمت‌وسویی حرکت کرده است‌ که فضای تفکر جدیدتری برای اتاق تماشاگران، احترامی بیش از حد قائل شده است و تماشاگر خود به مؤلف ثانوی تئاتری و به عبارتی همکار مشترک صحنه و تکمیل‌کننده اثر ارتقا پیدا کند و مطمئنا،تئاتری که برتولت برشت،حتی‌ قبل از جنگ جهانی دوم اتوپیای یک چنین‌ تئاتر عصر علم را،برای تماشگر عصر علم در سر می‌پروراند و بر این امر مصر و پیگیر بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.