خلاصه ماشینی:
"4 پس هرچند که بحث هگل و لوکاچ دربارهء فرآیندی است که در عرصه ادبیات گذر از «حماسه»به«رمان»را موجب گردید و بر این اساس شاید در نگاه نخست،ارتباط مشخصی میان این مباحث با نمایش«قصهء تلخ طلا»،به چشم نیاید اما به واسطهء بررسی نظام نشانهای زبان و نیز مضمون و درونمایهء داستان نمایش میکند،در قیاسی مابین شرایط امروز با دورانی که در آن تضادی میان فرد با جامعه وجود نداشت و قهرمان در وحدت جوهری با تمامیت اجتماعی روزگار میگذراند و همه چیز چنان مینمود که از اراده فرد برخاسته است،بیش از پیش خود را آشکار میکند.
پس این جامعه،جامعهای است که یا هنوز به لحاظ اقتصادی و سیاسی،درگیر مناسبات مبتنی بر تقسیم کار اجتماعی(چنان که با ظهور سرمایهداری شاهد آن هستیم)نشده است و یا آنکه با استفاده از چنین تمثیل و کارکرد نمادینی،تمام هراسها و نابهسامانیهای اجتماعی،از درون جامعه به طبیعت فرافکنی شده است که در هر دو حالت مذکور،تصویر ارائه شده از جامعه و آدمهای درون آن،مطابق و منطبق با اوضاع امروز نیست؛چه آنکه مورد نخست، عصری حماسی را به تصویر میکشد که در آن انسان هنوز به آگاهی و ادراک فردی نرسیده است و مورد دوم،به اغماض مؤلف بر واقعیتی اشاره دارد که فرافکنی آن،موجبات قلب معنا و در نتیجه انحراف دیدگاه مخاطب،از اصل قضیه به موضوعی فرعی،کلیشهای و تکراری را،فراهم آورده است.
چرا که در چنین وضعیتی، (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلیت نمایش،در حد حاشیهای بر همان یک عبارت(که مثلا در رابطه با نمایش«قصه تلخ طلا»،زراندوزی را تقبیح میکند و حرص مال دنیا را،جنونی منتهی به تباهی و ویرانی میداند) جلوه میکند و پیشاپیش پرواضح است که چنان قهرمانپروریها و چنین اندرزهایی،برای مخاطبان امروزی که زندگی اجتماعی را در شکلی متفاوت با قهرمانان نمایش،تجربه کردهاند و ازاینرو زمینهء ارتباطی مشخصی(به لحاظ شناخت و درک پدیدههای اجتماعی)میان آنها وجود ندارد، چندان تأثیرگذار و راهگشا نخواهد بود."