Skip to main content
فهرست مقالات

نوآوری درام نویسی چخوف

نویسنده:

مترجم:

(17 صفحه - از 34 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : چخوف، درام، نمایشنامه‌های، درام‌نویسی، درام‌نویسی چخوف، تئاتر، نمایش، قهرمان، نوآوری درام‌نویسی چخوف، نمایشنامه‌های چخوف

خلاصه ماشینی: "چطور چخوف موفق می‌شود از صحنه‌ها و مکالمات روزمره گویی بی‌اهمیت،به سوی آن‌ مشکلات و مسائل بزرگ برود که محتوای آثار دراماتیک او،ارزیابی نهایی او از امروزی بودن و آرزوی او در مورد آینده را که این همه برای ما ارزشمند است،تعیین می‌کنند؟ چخوف به منظور نیل به هدف خود بالاجبار روی می‌آورد به مشروط بودن شخص و در فاش کردن دنیای درون پرسوناژهای خود و در سازمان‌دهی گفتار صحنه قوانین صحنه‌ای خاص‌ خود را دارد. » ضمن تعمق بر ویژگی‌های ابزارهای بیان‌ هنری به کار گرفته شده از سوی چخوف،در نمایشنامه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که نوآوری‌ چخوف درام‌نویس،در توصیف همه این روش‌ها نیست بلکه در استفاده پیگرانه و هدفمند آنها در ایجاد قرارداد مخصوص چخوف است که‌ در بارگذاری روحی پیوسته قهرمانان اصلی او و تمرکز دائم آن‌ها،حول مسائل زندگی شکل‌ گرفته است و در همان مجموعه ما را به سوی‌ فکر اصلی اثر سوق می‌دهد. معنای ضمنی و دو بعدی بودن ویژه گفتار به‌ عنوان عمل توصیف زبانی اگرچه در درام‌نویسی‌ چخوف،خیلی مهم است اما در همه موارد از سوی‌ نویسنده به کار گرفته نمی‌شود یعنی این نشانه‌ مشترک گفتار صحنه‌ای تئاتر چخوف نمی‌باشد. انسان‌ها از یکدیگر جدایند اما این به معنای‌ بی‌ارتباطی علاج‌ناپذیر آن‌ها نیست و این‌ اندیشه‌ای است که از نمایشنامه‌های چخوف، نمایان می‌شود و همین اندیشه او را به تولستوی‌ نزدیک می‌کند و هم‌زمان مخالف فکرهای دیگر نویسنده معاصر،گی دوماپاسان،نشان می‌دهد که‌ او پیوسته هم‌احساس نزدیکی با او را داشت و هم‌ احساس موافق نبودن در نویسندگی را."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.