Skip to main content
فهرست مقالات

کاتارسیس

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : کاتارسیس ،ارسطو ،تراژدی ،تطهیر ،پزشکی ،فن شعر ،تفسیر ،کلمه ،ترس ،درمان ،تزکیه ،موسیقی ،علم اخلاق ،لذت ،شفقت ،معنی ،احساسات ،کاتارسیس ارسطویی ،کاتارسیس تطهیری مذهبی از ذهن ،ذهن ،تعریف تراژدی از کلمه کاتارسیس ،کلمه کاتارسیس استفاده ،تطهیر مذهبی ،ترس و کاتارسیس ،هنری ،کلمه کاتارسیس ،فن شعر از موسیقی تراژدی ،پزشکی کاتارسیس ،متن ،دل‌سوزی

خلاصه ماشینی:

"ارسطو کاتارسیس‌ موسیقی را این چنین توضیح می‌دهد: موسیقی اگرچه فقط برای یک ویژگی مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد و از جنبه‌های گوناگون‌ بررسی می‌شود،اما ما معتقدیم که باید با رویکرد و دیدی نسبت به آموزش و پرورش-و تطهیر (کاتارسیس)-مورد مطالعه و ارزیابی واقع شود. اما کمک کمی در فهم کامل مطلب به ما می‌کند و شاید ازاین‌روست که ارسطو پذیرفته است که‌ این کلمه را با دقت بیشتری باید توضیح بدهد: ارسطو در تعریف تراژدی می‌گوید: تراژدی تقلیدی است از عملی مهم و کامل که‌ اندازه معینی داشته باشد و در زبانی که به انواع‌ زیورهای هنری(ریتم،هارمونی و آواز)آراسته‌ شده است ارائه شود و هریک از آن زینتها در بخشهای مختلف و مجزا یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که این‌ دو(شفقت و ترس)عکس العمل پیچیده‌ای به‌ خصوص باشند؛درک اندوه دیگران و بعد احتمال‌ وقوع این اندوه،برای ما برای فهمیدن منظور ارسطو،ترجمان مطرح کردند که شفقت و ترس‌ (یا فقط یکی از آنها)در ارتباط با کاتارسیس‌ وجود دارند. آنچه مشخص است آنکه‌ تطهیر در مذهب مسیحی کلمه‌ای کلیدی است‌ و وقتی که فن شعر ارسطو در طول رنسانس با علاقه مورد بازنگری قرار گرفت کاتارسیس هم با توجه به استفادهء مذهبی آن تأکید شد و تأثیر آن‌ از این منظر بررسی و بعدها هم این کلمه بارها و بارها تفسیر شد و این تفاسیر شاید بی‌ثمر به‌ نظر می‌رسیدند اما بحثهایی مرتبط با آنها بیش‌ از چهار هزار سال به محرکی برای روانشناسی، زیبایی‌شناسی و فن نمایشنامه‌نویسی تبدیل‌ شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.