خلاصه ماشینی:
"مکان مذکور برای صحنههای جنگ تن به تن و یا بر پشت اسب و همچنین برای موضوعات فرعی داستان و یا نمایش سفرها،گذر زمان،یا تغییر صحنه استفاده میشد.
این حرکت مرکزگریز نمایشی که از صحنه در میان تا پیرامون تکیه و بر عکس رفت و آمد میکرد،تماشاگران را احاطه میکرد و آنها را با ترفندهای مختلف مثل خواندن دعا همراه بازیگران یا کمک به یک بازیگر برای سوار شدن بر است در درون نمایش غرق میساخت.
برخی از کارگردانان و رهبران گروههای تئاتر معاصر که مشخصترین آنها پیتر بروک و یرژی گروتفسکی هستند،به این وجوه تعزیه یعنی شکست دیوار بین بازیگر و تماشاگر،صحنهء مرکزی و گسترهء آن تا جایگاه تماشاگران،برداشتن پرده و مشارکت مستقیم تماشاگر در عمل نمایشی توجه داشتهاند.
با وجود نظر میشل ممبره،فرستادهء ونیزی به دربار صفوی(24-9351)که گزارش داد:«صوفیان تمثالهایی تصویر میکنند که به عنوان مثال امام علی(ع)را با شمشیر و هنگام راندن اسب نشان میدهد1»،زمانی که نمایش تعزیه تصویرگران را برانگیخت تا واقعهء کربلا را با رنگ روغن و بر بومهای عظیم نقاشی کنند،قرن نوزدهم میلادی بود.
5در یک دیوار،عباس،برادر ناتنی امام حسین(ع)و علمدار ارشد او،یکی از جوانمردترین مردان،در سنت شیعه،در میدان جنگ کربلا به دشمنان حمله میبرد به منظور نشان دادن عظمت او در برابر معارضانش، هنرمند عباس(ع)و اسبش را بزرگتر نقش کرده است،سنتی باستانی در هنر پارسی.
سیما کوبان مینویسد:«این تقریبا مثل قانونی است که یکی از دیوارهای بقعه،بر علی اکبر [فرزند ارشد امام حسین(ع)که در کربلا به شهادت رسید]اختصاص دارد،یکی به قاسم [پسر برادر امام حسین،حسن(ع)که او (به تصویر صفحه مراجعه شود) هم در کربلا شهید شد]و یکی به عباس(ع)..."