خلاصه ماشینی:
"»83 اگرچه صحنهء گرد موجود در تکیه دولت در تبعیت از فرم استوانهای شکل ساختمان تکیه، تعبیه شده بود به این نکته هم توجه داشت که: «اصولا استفاده از گنبدهای متحد المرکز جهت وحدت بخشیدن به کلیهء اجزای بنا،در معماری ایرانی و به خصوص معماری مساجد ایرانی،به صورت یک اصل درآمده و بنابراین،بدون اثر در معماری تکیه دولت نبوده است.
ناصر نجمی صحنه و فضاهای جانبی متعلق به آن، در تکیه دولت را چنین آورده است: «در میان تکیه،سکویی به بلندی کمتر از یک متر از سنگ ساخته بودند و به آن تخت میگفتند و شبیهها و بازیگران از پلههایی که در چهار طرف آن برقرار شده بود،بالای آن میرفتند و نقشهای محوله را اجرا میکردند.
این مراسم آیینی شاید بیشتر به عنوان یک ضرورت مذهبی و برای ارضای نیازهای خارج از ارادهء انسان برگزار شده؛ اما به هر حال زمینهساز شکلگیری یک حرکت گروهی سازمانیافتهتر به نام نمایش و تراژدی شده است که تا مدتها پس از شکلگیری کامل نیز همچنان تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم تسلط و حضور مسلم خدایان بر این مراسم را در خود داشته است.
اینکه انسان با انجام آیینها بخواهد با خدایان، ارتباط برقرار کند و از این طریق به یک همگرایی ظاهری(میان اجراکنندگان مراسم)و باطنی(به لحاظ درونی و در ارتباط با عناصر مافوق الطبیعه) دست یابد،همان چیزی است که بعدها،رفتهرفته سیستمی را تشکیل میدهد که در آن،برنامههای انجام مراسم انسجامیافتهتر میشود و نظامی به نام تئاتر را به وجود میآورد."