Skip to main content
فهرست مقالات

کشمکش، آرزو، مذهب

مصاحبه شونده:

مترجم:

(3 صفحه - از 43 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی، ارسطو، نمایشنامه‌های، نمایش، بز، فن شعر، سیرت، تقلید، داستان، دیتی‌رامب، آواز، مراسم، دیونیزوس، تراژدی یونانی، تراژدی تقلید کردار و آثار، کردار، زن، فن شعر در تعریف تراژدی، هم‌سرایان، بدیهه‌گویی‌های اشعار سرایندگان دیتی‌رامب، قهرمان تراژدی، انسان، تراژدی کلاسیک، تعریف تراژدی، تراژدی یونان و تعریف کلاسیک، کردار و افعال اشخاص داستان، تراژدی تقلید، تقلید افعال و کردارهاست، فن شعر ارسطو، سیرت در اشخاص تراژدی

خلاصه ماشینی: "»5 تس‌پیس کسی بود که قسمتی از داستان را به جای روایت و آواز صرف به صورت سؤال و جواب به نمایش گذارد و بعد از او این اشیل بود که با خلق نمایشنامهء مهم«پرومته در زنجیر» تراژدی را با ساختمان و ساختاری منسجم شکل‌ داد و کامل کرد؛ساختمانی که انسان،خدایان و آثار طبیعی را به عنوان رئوس مهم تراژدی در نمایشنامه و اجرا به عنوان محور در خود داشت. در حقیقت به عکس حماسه‌ و شعر تغزلی که در آن مقولهء تقلید توصیف‌ نشده است و انسان هرگز در آن،مجری عمل‌ نیست،تراژدی افرادی را به نمایش می‌گذارد که‌ در حال انجام عمل هستند و آن‌ها را در چهارراه‌ یک انتخاب قرار می‌دهد. »21تعریف‌ کاملی را که ارسطو از تراژدی دارد می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:«ارسطو در باب ششم‌ فن شعر در تعریف تراژدی می‌نویسد:پس‌ تراژدی تقلیدی است از کار و کرداری شگرف‌ و تمام دارای درازی و اندازه‌ای معین،به وسیله‌ کلامی به انواع زینت‌ها آراسته و آن زینت‌ها نیز، هریک به حسب اختلاف اجزای مختلف،این‌ تقلید به وسیله کردار اشخاص،تمام می‌گردد، نه اینکه به واسطهء نقل و روایت انجام پذیرد و شفقت و هراس را برانگیزد تا سبب تزکیه نفس‌ انسان از این عواطف و انفعالات گردد. »61 آنچه به طور کلی در باب تراژدی یونان و تعریف‌ کلاسیک آن،می‌توان گفت این است که،تراژدی‌ یونانی فرصتی برای رویارویی و مبارزهء انسان و خدا یا قهرمان اسطوره بوده است و در مفهوم خود نیز تقابل نبرد اندیشه انسانی و کهن الگویی را مطرح می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.