Skip to main content
فهرست مقالات

برگی از گذشته: «مغ کشی» صورت خندان و گریان تئاتر ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 66 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،نمایش ،شخصیت ،آدم ،برشت ،مدخل ،کارگردان ،نمایش‌نامه ،خالی ،تئاتر تجربی ،بیدرمن ،اجرای نمایش آدم آدم ،متن ،کتاب ،واژگان ،گریان تئاتر ایران ،متن نمایش‌نامه آدم آدم ،بازیگران ،زبان ،اثر ،ایرانی ،اجرا ،فرهنگ ،ترجمه ،گالی‌گی ،کتاب فرهنگ تئاتر ،آدم آدم ،انسان ،اصلی ،موضوع

خلاصه ماشینی:

"اگرچه مترجمان در مقدمه‌ کتاب وسعت و گستردگی این حوزه را بهانه‌ ساخته‌اند(بهانه‌ای که در حوزهء فرهنگ‌نویسی، آن هم فرهنگی که صفت جامع را یدک می‌کشد موجه نیست)و مدعی شده‌اند که در انتخاب‌ مدخل‌های این بخش کوشیده‌اند از اشخاصی نام‌ ببرند که«در شکوفایی تئاتر کشور خود و نیز در تئاتر جهان»نقش داشته‌اند؛اما این سؤال باقی‌ است که معیارشان در این انتخاب،چه بوده و میزان تاثیرگذاری افراد را از کجا می‌شناخته‌اند؟ غیر از اینکه بایستی به منبع مورد استفاده خود، استناد می‌کرده‌اند؟به ذکر یک نمونه اکتفا می‌کنیم؛در دایرة المعارف تئاتر،مدخلی به«رضا عبدو»اختصاص یافته و از او به عنوان یکی از کارگردانان جریان‌ساز سال‌های اخیر نام برده‌ شده است؛درحالی‌که در اثر ترجمه شده،نامی‌ از وی دیده نمی‌شود. در فهرست منابع کتاب از آثار دیگری نیز نام‌ برده شده است که با توجه به تنوع موضوعی و پراکندگی دامنهء آن‌ها،معلوم نیست جایگاهشان‌ در تهیه اثری دایرة المعارفی چه بوده است و این گمان تداعی می‌شود که مبادا مترجمان با ذکر کردن نام آثاری که می‌شناخته‌اند،صرفا خواسته‌اند اعتبار کتاب خود را به عنوان اثری‌ تحقیقی و تألیفی بالا ببرند. به‌هر حال آنچه که سبب شده تا تماشاگر در این اجرا،با همراهی بیشتر،داستان نمایش را دنبال کند فقط تعلیق موجود در قصه نمایشنامه نیست بلکه ایجاز در صحنه‌پردازی،طنزپردازی بجا و پویا و موجز، بازی روان بازیگران،که کاملا براساس خواسته‌ها و هدایت کارگردان است و موضوع جهان شمولی که‌ در پس متن نهفته است؛اینکه هر آدمی برحسب‌ وضعیت تغییر پیدا می‌کند و حتی به استحاله‌ می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.