Skip to main content
فهرست مقالات

نمایشنامه: جزییات

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 72 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"نمایش ملک جمشید کوشش درخور توجهی‌ است جهت پیوند دادن مخاطب با داستان‌های‌ مختلف؛و در این راه با کمک گرفتن از فن روایت‌ و ایجاد وضعیتی جهت حضور کاراکترهای متعلق‌ به قصه‌های دیگر،در دل داستان ملک جمشید، در انتها به آنچه باید برسد تا حدودی دست بیابد اما خود متن در عین حرکت بخشیدن به افعال و روابط،نقطهء مقابل آن را نیز پرورده است:سکون و خستگی!حضور رنگ و موسیقی و شخصیت‌هایی‌ چون مبارک و دخترک کبریت‌فروش،در کنار شخصیت ملک جمشید،باعث شده است که‌ مخاطب کودک با حسن نظر،چنین اتفاقی را بنگرد و خطاهای حاضر در اجرا را ببخشد. بر هر خواننده، بیننده و تماشاگری مشخص است که توسل‌ انسان به سرورمان امام رضا(ع)قطعا برای شفا و طلب عفو و بخشش است اما اگر قرار است اتفاق‌ دراماتیکی در صحنه نمایش رخ بدهد و آن پایان، تأثیر خود را به صورت عقلی و نه صرفا احساسی‌ بر تماشاگر بگذارد ناگزیر باید قواعد و اصولی را رعایت بکند تا نمایش صرفا از آن حالت احساسی‌ خارج شود و نتیجه آنکه دریچه تازه‌ای در مقابل‌ چشمان تماشاگر از علی بن موسی الرضا باز شود. سید جواد هاشمی در مقام کارگردان که‌ سعی کرده است اثر را خیلی روان و تأثیرگذار برای تماشاگر خود روایت کند؛اما در دو صحنه‌ نمایش ظرافتی هوشمندانه و تأثیرگذار به کار برده است که در صحنه اول اشک تماشاگر را از دل او درمی‌آورد و در صحنه دوم ترس را بر دل‌ او حاکم می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.