Skip to main content
فهرست مقالات

نسبت های تراژدی در دوره های نمایشی (قسمت اول)

نویسنده:

(6 صفحه - از 42 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی ،نمایش ،ارسطو ،تراژدی در دوره‌های نمایشی ،قهرمان ،نمایشنامه‌های ،یونانی ،فن شعر ،سیرت ،تقلید ،مراسم ،داستان ،قهرمان تراژدی ،تماشاگر ،انسان ،سقوط ،قهرمان تراژدی کلاسیک شخصیتی ،تراژدی یونانی ،تراژدی کلاسیک ،سقوط قهرمان تراژدی ،کلاسیک ،نسبت‌های تراژدی در دوره‌های نمایشی ،یونان باستان ،تراژدی کلاسیک شخصیتی بزرگ ،تراژدی تقلید کردار و آثار ،دیونیزوس ،شخصیت ،کردار ،تراژدی یونان و تعریف کلاسیک ،احساس

خلاصه ماشینی:

"این مراسم آیینی شاید بیشتر به عنوان یک ضرورت مذهبی و برای ارضای نیازهای خارج از ارادة انسان برگزار شده؛ اما به‌هر‌حال زمینه‌ساز شکل‌گیری یک حرکت گروهی سازمان‌یافته‌تر به نام نمایش و تراژدی شده است که تا مدت‌ها پس از شکل‌گیری کامل نیز همچنان تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم تسلط و حضور مسلم خدایان بر این مراسم را در خود داشته است. »16 آنچه به طور کلی در باب تراژدی یونان و تعریف کلاسیک آن، می‌توان گفت این است که، تراژدی یونانی فرصتی برای رویارویی و مبارزة انسان و خدا یا قهرمان اسطوره بوده است و در مفهوم خود نیز تقابل نبرد اندیشه انسانی و کهن الگویی را مطرح می‌کند. قهرمان تراژدی، سقوط تراژیک را یک شکست نمی‌داند، بلکه آن را به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به یک آگاهی و کشف متصو‌ر می‌شود، در حقیقت قهرمان بعد از سقوط به یک شهود می‌رسد و دیدگاهش نسبت به آنچه که با آن درگیر بوده است، تغییر می‌کند، به همین دلیل این تقدیر را که منجر به نابودی او شده بد نمی‌داند، بلکه آن را می‌پذیرد و حتی به منصفانه بودن آن هم اعتراف می‌کند. اما آنچه در مورد تطو‌ر و تکوین هنر تئاتر و به دنبال آن تراژدی مهم است، این است که این‌گونة فاخر نمایشی در طول دوره‌های مختلف، تحت تأثیر عوامل و عناصر گوناگون شاهد تغییر و تحولاتی بوده است و مهم‌تر آنکه دورة ما و در مرحلة گذار از مدرنیسم هم، همواره به اشکال مختلف و با تغییرات کم‌و‌بیش، در ساختار و ساختمان وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.