Skip to main content
فهرست مقالات

جایی در ناکجا آباد (نگاهی به نمایش «باد شیشه را می لرزاند» کاری از مهدی کوشکی)

ناقد:

(1 صفحه - از 71 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : باد، نمایش، باد شیشه، زن، مفهوم تئاتر تجربی در تعریف، ناکجا آباد، کارگردان، در ناکجا، شخصیت‌پردازی، مخاطب

خلاصه ماشینی:

"جایی در ناکجا آباد ابوالفضل عظیمی مفهوم تئاتر تجربی در تعریف جهانی خود عبارت از پرداختن به موضوعات جدید، به کار بردن تفکیک‌های نو و یا بازنگری در قواعد کلاسیک و به روز کردن بعضی از این اصول و قواعد است و زمینه‌ای است برای شکل‌گیری روش‌های جدید و فکرهای نو. گرچه کارگردان با شیوة بازی در بازی از تجمع بازیگران روی صحنه کاسته است و با استفاده از یک بازیگر زن در غالب تمام شخصیت‌های زن نمایش بهتر و بیشتر توانسته است حساسیت‌ها و خصوصیات زنانه را، وحدت ببخشد؛ ولی شخصیت‌پردازی کم‌رنگ اثر، مانع از برقراری ارتباط بیشتر مخاطب با شخصیت‌های نمایش می‌شود. در نگارش نمایشنامه وقتی مکان جغرافیایی اثر مشخص می‌شود مخاطب می‌خواهد در مورد آن بیشتر بداند و نویسنده باید در حاشیة اثر به آن (موقعیت جغرافیایی) بیشتر بپردازد که در این اثر با توجه به جنبة تجربی کار و زمان اجرا، مجالی برای پرداختن به مطالبی از این دست، باقی نمی‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.