Skip to main content
فهرست مقالات

قضاوت بر اضلاع جامعه/ نگاهی بر نمایش «کوارتت»

ناقد:

(2 صفحه - از 60 تا 61)

خلاصه ماشینی:

"اگر چنین تأمل‌ و تعمقی را،دارای رنگ و بعدی فلسفی،یا دست‌کم‌ نیمه فلسفی،بدانیم،رویکرد نمای کوراتت را می‌توان‌ از سنخ و جنس فلسفه هم دانست،که نحوهء خاص‌ طراحی و چینش آدم‌ها و ابزار،می‌تواند این رویکرد را نمایان‌تر کند: حضور چهار شخصیت نمایش در چهار ضلع‌ یک مربع-هریک بر یک صندلی و پشت یک‌ میز،گویی در محضر قاضی و برابر یک دوربین-با توجه به اینکه مربع،در فرم،متکامل‌ترین شکل‌ هندسی و در مفهوم استعاری ونمادین، متعادل‌ترین شکل فلسفی است،که‌ چهار رکن آدمی و چهار عنصر جهان‌ هستی را تبیین می‌کند،ذهن را به راه‌ تأویلی می‌کشاند که سطح اول آن‌ می‌تواند دریافت کنایه و اشاره‌ای‌ گزنده به تعادل و نظم ظاهری‌ حاکم بر روابط انسان‌ها باشد،که‌ در درون این نظم و تعادل،آنچه هست، بی‌نظمی است و نداشتن تعادل و توازن فکری و روحی و کرداری،و تمایل به حذف و محو دیگری، حتی از طریق جنایت،در جهت رسیدن به هدف‌ خویش،هدفی که بسیار نازل،سطحی و نامتعالی‌ است و آیا،در چنین حالتی،زندگی گیاهی،بسی‌ برتر و زیباتر از زندگی انسانی نیست؟!تعادل نداشتن‌ آدم‌های نمایش،که به گونه‌ای دردانگیز برای خود آنان بسیار عادی و طبیعی است،و همین نیز طنزی‌ فراوان تلخ را برای اثر تأمین می‌کند،پارادوکس و آنتی‌تزی قاطع را در برابر تعادل مستحکم مربع‌ که فرمت اصلی طراحی صحنه است قرار می‌دهد و روایت‌های نمایش را که هرروزه نمونه‌هایشان را در نشریات می‌خوانیم،تا حد تراژدی ارتقا می‌بخشد و حضور این مربع معنادار و هشداردهنده،خود تجربه‌است در جلوه‌گر ساختن بصری ابعاد تراژیک وقایع روزمره که برای آدم‌های معمولی‌ جامعه-شخصیت‌ها و صاحبان و پدیدآورندگان‌ تراژدی‌های مدرن-روی می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.