Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی - نقد

ناقد:

(5 صفحه - از 107 تا 111)

خلاصه ماشینی:

"1. برای من نوشتن دربارة شعرهای شاعری که دیگر نیست تا نقد و نظر فقیرانة مرا بخواند، بسیار دشوار است و دشوارتر وقتی است که این شاعر تیمور ترنج باشد به خاطر رنجی که کشید و هم به دلیل شکل غم‌انگیز گذران زندگی‌اش ـ که چه بی‌رحمانه نادیده گرفته شد ـ و نیز به سبب هیولایی (سرطان) که جانش را و جهانش را آرام‌آرام تجزیه کرد و فرو‌ پاشید و سرانجام قلبش را به زانو در آورد. بیشتر زبان یک شاعر مبتدی است، شاعری غزل را تجربه می‌کند تا به پختگی موضوعی‌ غنایی در شعر سپید دست یابد: کندوی لبت پر از عسل باد ـ تک‌بیت قشنگ یک غزل باد (ص 15) و گاه فاقد ابتدایی‌ترین جنبه‌های زیبایی‌شناسی: شادمانم که تو امروز سلامم کردی/ با گل سرخ البت شهد به کامم کردی (ص 16) و گاه احتمالا ضرورتهای وزنی و زبانی غزل شاعر را به سمتی می‌برد که چیزهایی بگوید که فاقد معنا و ظرفیت فهم شعری باشد: سرو نازم هر که نامت را شنید بی‌گمان نام مرا پسوند کرد (ص 33) یا: خطوط مبهم آهن، حضور خستة باد / سری به خلوت خاموش متهم بزنیم (ص 40) ضرورت وزنی گاه باعث تصر‌ف شاعر در شکل واژه نیز شده است، مثلا به جای «بخارا» آن را به قیاس «خدای»، «بخارای» ثبت کرده است که در هیچ فرهنگ واژگانی ثبت و ضبط نشده و شاید اصولا با زبان غزل امروز چندان موافقت ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.