Skip to main content
فهرست مقالات

همواره با شعر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شعر، سیاسی، ادبی، اجتماعی، نیما، انقلاب، نوآوری، فرم، ایران، هنری، مخاطب، شعر نو، ادبیات، سنت، انقلاب اسلامی، جنگ، جریان، آثار، شعر ایران، شعر نو ایران، اشعار نیما، جامعه، شعر جنگ، زبان، موج نو، آثار ادبی، تأثیر، مردم، نوآوری در شعر ایران، شعر کلاسیک

خلاصه ماشینی: "تقی رفعت، ابوالقاسم لاهوتی، جعفر خامنه‌ای و شمس کسمایی از جمله نوآوران شعر فارسی در سال‌های منتهی به انقلاب نیما بودند که در بین آن‌ها تقی رفعت به‌‌رغم آن که تئوریسین زبده و ورزیده‌ای محسوب می‌گردید و به فلسفه تحول و نوآوری تسلط داشت، اما جبر روزگار و سرنوشت اجازه پیش‌ر‌وی بیشتر به او نداد و او نیز چون همگنان خود بیشتر در حد شکل‌شکنی متوقف ماند. فضای باز سیاسی اجتماعی و آزادی نسبی رایج در سال‌های پس از انقلاب مشروطه که زمینه‌ساز نوآوری‌هایی در شعر ایران شده بود (رونوشت کم‌رنگی از ایجاد جریان‌های متعدد شعری در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در سال 1357) و هم‌زمان از سویی دیگر باعث رونق شعری ساده،‌ متعهد کاربردی و عامه‌پسند شده بود، به‌زودی جای خود را به خفقان دیکتاتوری مؤسس سلسله پهلوی داد. لازم به ذکر است که علاوه بر نقش تاریخی اشعار غالبا نوقدمایی رمانتیک (که پیش از این به آن اشاره شد) همین رابطه منطقی نوآوری و سنت در شعر پیشرو دهه چهل تأثیر بسزایی در تسلط گفتمان نو بر شعر ایران تا سال 1357، مقطع پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت. به طور کلی باید اذعان داشت شعرهایی که به تأثیر مستقیم از انقلاب اسلامی سروده شدند، اگرچه خود به آثار درخشان تاریخ ادبیات ایران تبدیل نشدند (و اصلا توان این کار را نداشتند) اما همانند شعر مشروطه که به‌‌رغم خامی‌هایش زمینه‌ساز جنبش نیما شد، زمینه‌ساز شعر دهه‌های بعد خود یعنی دهه‌های 60 و 70 شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.