Skip to main content
فهرست مقالات

حقیقت ادیان در نزد مولانا جلال الدین بلخی

نویسنده:

(5 صفحه - از 45 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : مولانا ،ادیان ،حق ،حقیقت ،حقیقت ادیان ،مولوی ،مثنوی ،مذهب ،وزیر ،حکایت ،عیسی ،وحدت ،موسی ،انبیا ،عاشق ،تمثیل ،شاه ،شعر ،نور ،مولانا جلال‌الدین ،طومار ،انسان ،مرد ،نایب ،آب ،انقلاب ،اتحاد انبیای الهی ،اتحاد انبیا ،اختلاف ،پیام

خلاصه ماشینی:

"در ادامه حکایت می‌خوانیم که وزیر پنهانی به شاه می‌گوید: «اینک اندر آن کارم شها کافکنم در دین عیسی فتنه‌ها» از آنجایی که در قوم عیسی دوازده قبیله وجود داشت و برای گردش کارها نیز دوازده امیر داشتند و هر فرقه تابع یکی از این دوازده امیر بود، شاه و وزیر یهود دوازده منشور و فرمان متضاد یکدیگر آماده ساختند: در یکی راه ریاضت را وجوع رکن توبه کرده و شرط رجوع در یکی گفته، ریاضت سود نیست اندر این ره مخلصی جز جود نیست در یکی گفته، که جوع وجود تو شرک باشد از تو با معبود تو در یکی گفته که واجب خدمتست ورنه اندیشة توک‍ل تهمتست مولانا پس از بیان مفاد طومارهای وزیر، از آخرین بیت یک مضمون عارفانه می‌گیرد و زهر و شکر را در این بیت به معنی نیک و بد زندگی این جهانی و امور بدآیند و خوش آیند مطرح می‌کند و می‌گوید: تا ز زهر و از شکر در نگذری کی ز وحدت وز یکی بویی بری این اشاره به «وحدت» و «یکی بودن» ماحصل جهان‌بینی اوست و می‌گوید: برای ادراک وحدت باید همة این خوبیها و بدیها را زیر پا یا پشت سر بگذاری و به عبارت دیگر «خود» را فراموش کنی و به مراد و نامرادی فکر نکنی، سپس مولوی در بیان آن که این اختلاف در صورت و روش است نه حقیقت راه، می‌گوید: او ز یک رنگی‌ عیسی بو نداشت وز مزاج ختم عیسی خو نداشت جامة صد‌رنگ از آن خم صفا ساده و یک‌رنگ گشتی چون ضیا یک‌رنگی عیسی جلوه‌ای از جمال لطف الهی است یعنی محبت و کوشش او در راه پیوند دلهای مردم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.