خلاصه ماشینی:
"صرف نظر از به خطر افتادن اخلاق باید توجه داشت که تصاویری با این مشخصات،وجود خود را بر واقعیت تحمیل کرده،واقعیتی بزرگتر از واقعیت یعنی واقعیت غلو شده را خلق میکنند و بدین حیلت،انتظاراتی را که هرگز در واقعیت دست یافتنی نیستند دامن میزنند: انتظار زیبایی،شهوت و کامیابی.
بحث و گفتوگو درباره مسائل جنسی در متن تمام فرهنگها،خانوادهها و جوامع (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیش از این وجود داشت اما با میانجیگری تلویزیون،اکنون مسائل جنسی و شهوانی با ابزار،زبان و قالب فرهنگ غربی به مردم آموخته میشود.
بنابراین سؤال جدی ما این است که بر سر فرهنگها،سرگرمیها و سایر فعالیتهای مسلمانان چه آمده است که آنان سرگرمیهای بازاری و تولیدات صنایع فرهنگ غرب را ترجیح میدهند؟صنایع فرهنگی غرب را شرکتهای قدرتمندی اداره میکنند که پشت آنها بالاترین مقامات دولتها و سوداگران سنگر گرفتهاند و دست مصرفکننده در تغییر این مقامات بسته است فقط یک کار میماند و آن هم این است که تلویزیون تماشا نکنند و بازارش را از کالای اصلی خود یعنی بیننده محروم کنند.
اگر مسلمانان طوری خود را تأدیب کرده بودند که به جای مصرف فرهنگ به تولید فرهنگ همت میگماردند آنگاه ریشه این هجوم و دستان پنهان پشت آن را دیده و میفهمیدند که قضیه بسیار فراگیرتر و پیچیدهتر از مصرف تأثیر تلویزیون بر جامعه است.
چه شده است که اکثر جوامع،نقش اولیه قصهگویی،را به صنایع سرگرمیسازی تفویض کردهاند؟سنت قصهگویی،حال با کتاب یا بدون کتاب،از دوران کهن میان همه اقوام و ملل رایج بود و اکنون مردم زمانهء ما منفعلانه جلوی تلویزیون مینشینند و میگذارند هالیوود،بالیوود یا وودهای دیگر برای آنها قصه بگویند."