Skip to main content
فهرست مقالات

بیگانه ای در زیر آسمان (سبک استعلایی در سینمای ایران حاشیه ای بر «خیلی دور، خیلی نزدیک»

نویسنده:

(2 صفحه - از 50 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : سبک استعلایی در سینمای ایران ،هنر ،فیلم ،کویر ،انقلاب ،دور ،مصادیق سبک استعلایی در سینما ،خانم دکتر جوان ،بیماری ،بیگانه‌ای در زیر آسمان ،هنر و هنرمندان انقلاب ،امید ،تداوم ،هنر انقلاب اسلامی ،داستان ،روایت ،مضامین ،خدا ،اثر ،انقلاب اسلامی در هنر کشور ،مصداقی ،سبکی ممتاز در هنر انقلاب ،دکتر در قلب کویر ،حیات ،حقیقت ،روایت احوال بشر ،هنرمند نسبت به مسائل عالم ،حوزه هنری ،سینمای بعد انقلاب ،سینمایی فجر

خلاصه ماشینی:

"سؤال اصلی آن است که چه اثری با چه مضمونی‌ درخور آن است که آن را مصداقی از شیوهء استعلایی‌ ویژه در هنر انقلاب اسلامی قلمداد کنیم؟و اگر فیلم‌ «خیلی دور،خیلی نزدیک»را در این طریق می‌یابیم، علت آن چیست؟اگر بخواهیم با تأملی که از آن‌ اجمالا به نقد و تفسیر استعلایی یاد شد به این سؤال‌ پاسخ دهیم،قدر مسلم نمی‌توانیم صرفا به صورت، معنای اثر یا متن داستان آن اکتفا کنیم بلکه لازم‌ است در سیری،از جزء به کل و از ظاهر به باطن به‌ آنچه فرامتن (Context) با زمینه تاریخی خلق اثر خوانده می‌شود یا در حقیقت به عالمی که اثر به لحاظ تاریخی در آن تحقق پیدا کرده و عالم،یا حقایقی‌ که اثر در جست‌وجو یا باز جست آن است نیز نظری‌ بیفکنیم،و پر واضح است که اثری شایستهء این تأمل‌ خواهد بود که خود واجد انعکاس مراتبی از خودآگاهی‌ و دل‌آگاهی هنرمند نسبت به مسائل عالم خود باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.